• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

آشنایی با انواع مته گردبر

  • 25 اسفند, 1400 ساعت 12:14
  • 446 بازدید

انواع مته گردبر از جمله ابزار‌های پر کاربرد در زمان کار با دریل است. این ابزارآلات می‌توانند با دندانه‌های تیز و برنده خود، براده برداری را انجام داده و سوراخ‌های مورد نیاز را ایجاد نمایند. اگر نوع مته مناسب سطح کار شما باشد سوراخ‌هایی تمیز با سرعت بالا ایجاد می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مته گردبر و کاربرد‌های آن آشنا کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

جهت آشنایی کامل با مته گردبر، مقاله مته گردبر چیست را بخوانید.

مزایای استفاده از انواع مته گردبر

مزایای استفاده از انواع مته گردبر

از بهترین مزیت‌های انواع مته گردبر می‌توان به راحتی در سوراخکاری با سرعت بالا، سوراخ‌های صاف و بازدهی بالا در دریل کاری دانست.

مته گردبر به شکل مارپیچ مخروطی بوده و کار براده برداری را با نفوذ مستقیم به داخل چوب یا سایر سطوح انجام می‌دهد. از انواع مختلف مته گردبر برای سوراخکاری در سنگ، چوب، ام دی اف، فلزات و بتن استفاده می‌شود.

سایر مزیت های مته گردبر

وجود اندازه‌های مختلف مته گردبر و نداشتن محدودیت در اندازه ایجاد شده

مقامت بالا نسبت به شکستن و گرمای بالا

طول عمر زیاد

توانایی سوراخ کاری فلزات ضخیم

سرعت بالا در زمان سوراخکاری

قیمت مناسب

کیفیت بالاتر نسبت به سایر مته‌های قدیمی

ایجاد سوراخ‌های گرد بر روی تمام سطوح با هر جنسی

راندمان بالا و سرعت نفوذ بالا

عدم نیاز به آوردن فشار دست در حین سوراخکاری

کاربرد‌های انواع مته گردبر

کاربرد‌های انواع مته گردبر

انواع مته گردبر علاوه بر آنکه کار سوراخکاری را انجام می‌دهد برای نصب کردن اتصالات لوله‌ها و رابط‌ها روی تانکر‌های پلاستیکی نیز به کار می‌روند. مته‌های گردبر از جنس‌های فولاد کبالت دار، فولاد سرعت بالا، تنگستن و سر الماسه تولید می‌شوند.

معمولا مته‌های گردبر برای استفاده روی سنگ، گچ، شیشه و چوب تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه با انواع مته‌های گردبر آشنا می‌شویم.

برای آشنایی با دستگاه جوشکاری، مقاله معرفی انواع دستگاه جوشکاری را بخوانید.

مته گردبر چوب

مته گردبر چوب همانطور که از نامش پیدا است برای سوراخکاری درون چوب استفاده می‌شود. جنس مته گردبر از فولاد کم کربن و کربن بالا است. دندانه‌های تیز و اره مانند این مته‌های گردبر باعث پیشروی با سرعت زیاد درون چوب شده و کار براده بردداری انجام می‌شود. نسبت به گردبر ام دی اف این مدل از گردبرها عمق بیشتری را حفاری می‌کنند.

مته گردبر ام دی اف

از مته گردبر ام دی اف برای ایجاد سوراخ‌های دایره‌ای شکل استفاده می‌شود. این مته‌ها دارای انواع و اندازه‌های مختلفی هستند. اما به دلیل آنکه تنها برای ام دی اف ساخته شده‌اند قدرت بالایی نداشته و هرگز نباید برای سوراخ کردن فلزات که استحکام بالایی دارند استفاده شوند. 

برای آشنایی با بهترین دریل های رونیکس، مقاله بررسی بهترین دریل های رونیکس را بخوانید.

مته گردبر شیشه

شیشه بسیار شکننده و نازک است. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند روی شیشه سوراخ ایجاد کنند باید ابزارآلات مناسب شیشه تهیه نمایند. یکی از این ابزارآلات مته گردبر شیشه است. برای این کار باید از مته‌های با روکش الماسه استفاده نمایید. با این کار شیشه ترک بر نمی‌دارد و سوراخ‌هایی تمیز و صاف در انتها به دست می‌آید.

مته گردبر سرامیک

اگر در کار سرامیک و کاشی هستید حتما به مته گردبر مخصوص سرامیک احتیاج پیدا می‌کنید. با انواع مته گردبر سرامیک به آسانی و بدون شکستن سرامیک، کاشی و سفال می‌توانید کار سوراخکاری را به آسانی انجام دهید.

مته گردبر سنگ و بتن

انواع مته گردبر دارای جنس‌های بسیار مقاوم بوده که برای سوراخکاری بر روی سطوح سخت مانند سنگ، بتن و فلزات به کار می‌روند. سوراخکاری بر روی این سطوح گرمای زیادی تولید می‌کند به همین دلیل باید مته گردبر از جنس‌های مقاوم به گرما تولید شوند. این مته‌ها معمولا از جنس فولاد با کربن بالا، فولاد پر سرعت و مته با آلیاژ تنگستن هستند.

مته گردبر مناسب بتن باید بر روی دریل‌های چکشی بسته شوند. گردبر‌های مخصوص بتن ظاهری ظریف اما مقاوم دارند به همین دلیل سرعت و کیفیت کار با آنها افزایش می‌یابد.

گردبر استیل و فلزات

اگر می‌خواهید سوراخ‌هایی دایره‌ای شکل بر روی فلزاتی مانند آهن و استیل ایجاد نمایید باید از انواع مته گردبر مناسب این سطوح استفاده نمایید. برای این کار اگر فلز مورد استفاده نرم باشد از دور تند دریل و اگر سخت بود از دور کند دریل استفاده می‌کنیم.

برای آشنایی با بهترین دریل مگنت های خارجی و ایرانی کلیک کنید.

گردبر استیل و فلزات

روش درست استفاده از گردبر فلزات

گردبری که برای سوراخکاری بر روی فلزات ضخیم استفاده می‌شود معمولا بر روی دریل مگنت بسته می‌شود. به همین دلیل علاوه بر آنکه باید نکات ایمنی را رعایت کنید باید روش‌های درست استفاده و به کارگیری این مته‌ها را بدانید.

قبل از آنکه دریل را روشن کنید اطمینان حاصل کنید که دستگاه سالم بوده و در حین کار مشکلی به وجود نمی‌آید.

از وجود مایع خنک کننده مطمئن شوید. می‌توانید از دفترچه راهنما کمک گرفته تا بدانید چه مایع خنک کننده‌ای برای دستگاه شما مناسب است.

در حین استفاده از انواع مته‌های گردبر از هر گونه فشار اضافه به دریل اجتناب کنید. زیرا امکان شکستن مته و ایجاد حادثه زیاد می‌شود.

از سطوحی استفاده کنید که به صورت استاندارد تولید شده باشند. سطوح غیر استاندارد ممکن است باعث آسیب به مته‌ها شود.

مته‌ها را پس از چند بار استفاده حتما تیز کنید تا راندمان کار پایین نیاید.

چرا باید از گردبر‌ها استفاده نماییم؟

یکی از وظایف مته گردبر ایجاد سوراخ به شکل دایره است. انواع مته گردبر بر روی دریل نصب شده و برای سطوح مختلف، کار سوراخکاری را با سرعت بالا، ایمنی بیشتر و مصرف انرژی کمتر انجام می‌دهد.

در حین سوراخ کاری با دریل، مته‌های معمولی گرمای زیادی تولید می‌کنند زیرا اصطکاک بسیار بالا می‌رود. اما کار با مته‌های گردبر به دلیل اندازه‌های متنوعی که دارد این مشکل را ندارند که می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های خوب آنها باشد. در واقع انعطاف پذیری بالایی در اندازه‌ها دارند.

مته‌های گردبر دارای سرعت‌های مختلفی هستند. همچنین برخی از آنها امکان تنظیم سرعت را دارند. این مدل از مته‌های گردبر سوراخ‌هایی با اندازه متفاوت دارند.

مقاله مقایسه دو دستگاه دریل 2210 و 2215 رونیکس را بخوانید تا با ویژگی های این دو محصول بیشتر آشنا شوید.

انواع مختلف محور در مته گردبر

انواع مختلف محور در مته گردبر

محور‌ها در مته‌های گردبر معمولا نقش نگهدارنده قسمت‌های متحرک را دارند. همچنین در اتصال مته و دریل نقش مهمی‌ ‌را ایفا می‌کنند. برخی از انواع مته گردبر دارای محور‌های فنری هستند. در حین سوراخکاری فنر جمع شده و براده‌ها را به بیرون پرتاب می‌کند. در ادامه انواع مختلف محور‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

محور ثابت

زمانی که وقت کافی ندارید تا اندازه محور را تنظیم کنید بهتر است از مته‌های گردبر با محور ثابت استفاده نمایید. در حین کار اگر به تیغه با اندازه مشخص احتیاج دارید گردبر با محور ثابت انتخاب مناسبی برای شما است.

مته با محور جداشونده

گاهی در حین انجام کار نیاز دارید تا تیغه‌ها را تعویض نمایید. بهترین مته برای شما گردبر‌ها با محور جداشونده هستند. روی این محور‌ها می‌توانید تیغه‌ها با اندازه‌ها و مدل‌های مختلف را نصب نمایید.

محور کوچک

گردبر‌ها با محور کوچک دارای قطر 14 تا 30 میلیمتر و اندازه 8/7 میلیمتری هستند.

محور بزرگ

مته گردبر با محور بزرگ دارای تیغه‌هایی با قطر 32 تا 210 میلیمتر و میله‌ای به طول 1/11 میلیمتر هستند.

جمع بندی

انواع مته گردبر و کاربرد‌های هر کدام را در این مقاله با هم بررسی کردیم. اگر به صورت حرفه‌ای با دریل کار می‌کنید و در مشاغلی مانند کمد سازی و کابینت سازی مشغول هستید حتما به مته‌های گردبر احتیاج پیدا می‌کنید. اگر قصد خرید مته‌ گردبر را دارید می‌توانید از سایت تخصصی ابزارآلات ایران کالا اقدام نمایید. تمامی‌کالاهای موجود از ضمانت کیفیت برخوردار هستند. همچنین قبل از خرید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوره‌های رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید. منتظر شما در سایت تخصصی ابزارآلات ایران کالا هستیم.

مطالب مشابه