• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

آموزش کار با دریل

  • 28 بهمن, 1400 ساعت 16:43
  • 368 بازدید

آموزش کار با دریل بسیار آسان است و حتی برای کار‌های کوچک و خانگی افراد غیر حرفه‌ای نیز می‌توانند از این وسیله استفاده کنند. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید رعایت نکات ایمنی است. در ادامه کار‌هایی که باید در حین دریل کاری رعایت کنید را با هم بررسی می کنیم.

جهت آشنایی با انواع دریل و مقایسه دریل برقی و شارژی کلیک کنید.

آموزش کار با دریل قبل از شروع به کار

آموزش کار با دریل قبل از شروع به کار

استفاده از گیره

بهتر است قطعات کوچک را با گیره به هم متصل کنید. در این حالت شما می‌توانید از هر دو دست برای گرفتن دریل استفاده کرده و دریل بهتر تحت کنترل شما قرار می‌گیرد. این گیره‌ها برای سوراخکاری در چوب‌ها با قطعات کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال برای سوراخکاری در دیوار گیره کارایی ندارد.

محل دریل کاری

قبل از آنکه شروع به دریل کاری کنید به محل آن دقت نمایید. سوراخ روی لوله‌ها و یا روی کابل‌های برق قرار نگیرند. به همین دلیل بهتر است قبل از سوراخکاری با برق کار یا لوله کش در مورد محل عبور سیم‌ها صحبت کنید.

اگر نیاز به سوراخکاری در نزدیکی سیم‌های برق داشتید برای اطمینان بیشتر حتما برق‌ها را از فیوز قطع نمایید. با این کار خطرات احتمالی و برق گرفتی از بین می‌روند. همچنین اگر می‌خواهید بعد از سوراخکاری اشیاء سنگین را به دیوار وصل کنید باید بر روی قسمت‌هایی که ستون وجود دارد سوراخکاری را انجام دهید. برای آنکه بدانید ستون در کدام قسمت قرار دارد از سازنده بنا کمک بگیرید و یا از دستگاه مخصوص به پیدا کردن ستون استفاده کنید.

انتخاب مته مناسب

یکی از مهترین موارد که در آموزش کار با دریل باید به آن دقت کنید انتخاب مته مناسب است. مته باید با توجه به جنس سطح کار انتخاب شود. اگر در چوب می‌خواهید سوراخکاری را انجام دهید باید مته مناسب با چوب را انتخاب کنید. مته‌های مناسب فلزات و آلومینیوم مناسب چوب نیستند. همچنین برای کار روی دیوار و آجر باید مته مناسب مصالح خریداری نمایید. از طرفی مته‌ها باید تیز باشند تا به راحتی سوراخکاری را انجام دهید. برای این کار می‌توانید خودتان با کمک ابزار‌های مناسب، مته‌ها را تیز نمایید.

اگر نمی‌دانید چه مته‌ای باید انتخاب کنید بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. در صورتی که انتخاب مته درست نباشد به دریل فشار زیادی آمده و امکان خرابی دستگاه بالا می‌رود. همچنین به سطح مورد نظر نیز آسیب وارد کرده و سوراخ تمیز ایجاد نخواهید کرد. مته باید داخل سه نظام به درستی قرار بگیرد. در غیر این صورت گشتاور خراب خواهد شد.

جهت آشنایی با مته، مقاله مته گردبر چیست و انواع آن کدام است؟ را بخوانید.

انتخاب مته مناسب

مشخص کردن جای مناسب سوراخ

در آموزش کار با دریل لازم است ابتدا محل قرار گیری مته روی سطح را مشخص کنید. می‌توانید از یک میخ کمک بگیرید و کمی‌فرورفتگی در سطح ایجاد کنید. برای سوراخ‌های بزرگ لازم نیست در سطح فرورفتگی بزرگ ایجاد کنید همان سوراخ کوچک راهنما کافی است.

نوار چسب

بهتر است روی محل قرار گیری سوراخ راهنما از نوار چسب کاغذی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود در زمان دریل کاری سطح دچار لب پریدگی نشده و یا ترَک بر ندارد.

آموزش کار با دریل در شروع سوراخکاری

زمانی که می‌خواهید دریل را روشن و شروع به سوراخکاری کنید باید چند نکته را رعایت نمایید. در ادامه با نکات آموزش کار با دریل در حین کار آشنا می‌شویم.

دریل را درست در دست بگیرید

برای آنکه سوراخکاری را درست انجام دهید چگونگی گرفتن دریل اهمیت زیادی دارد. باید از هر دو دست استفاده نمایید. با یک دست، دسته دریل را بگیرید. با دست دیگر بالای دریل نزدیک به سه نظام را در دست نگه دارید تا تعادل دریل بر هم نخورده و کاملا در تسلط شما باشد. فشاری که در طول روشن بودن دریل وارد می‌شود باید یکسان باشد. لازم نیست فشار زیادی به مته و سطح وارد کنید. مته را به صورت عمودی روی سطح مورد نظر قرار دهید.

میزان عمق سوراخ را مشخص کنید

روی مته با نوار چسب کاغذی میزان عمق سوراخ را مشخص کنید. در حین کار بیشتر از آن قسمت چسب مته، سوراخکاری را ادامه ندهید. برای خارج کردن مته می‌توانید از دکمه معکوس دستگاه استفاده کرده و به راحتی مته و براده‌ها را بیرون بیاورید.

آموزش کار با دریل در شروع سوراخکاری

سایز مته را درست انتخاب نمایید

در آموزش کار با دریل انتخاب سایز مته بسیار اهمیت دارد. اگر سوراخ بزرگتر از پیچ باشد، پیچ شل شده و داخل کار لق می‌زند. می‌توانید پیچ مورد نظر را کنار مته قرار دهید. مته باید کمی باریک‌تر از پیچ باشد. در این حالت دیگر پیچ داخل سطح شل نخواهد شد.

همچنین اگر تصمیم دارید سوراخ بزرگ ایجاد کنید بهتر است ابتدا از مته با سایز کوچک کمک بگیرید. سپس مته را عوض کرده و سایز را بزرگتر نمایید. با این کار دیگر سطح دچار ترک خوردگی نمی‌شود. اغلب مته‌ها دارای خاصیت آهن ربایی نیز هستند. این ویژگی کمک می‌کند تا پیچ به مته بچسبد و کار باز و بسته کردن پیچ‌ها راحت‌تر انجام شود.

جهت مشاهده و خرید مته گردبر کلیک کنید.

گشتاور را ابتدا تنظیم نمایید

گشتاور را با توجه به کار و سطحی که می‌خواهید سوراخ کنید در ابتدا تنظیم نمایید. قسمت پایین گشتاور در اغلب دریل‌ها دکمه‌ای وجود دارد که روی آن درجه بندی‌هایی قرار دارد. قبل از شروع کار درجه مناسب را پیدا کرده و شروع به دریل کاری کنید. دکمه گشتاور، نیرویی که دریل به سطح وارد می‌کند را تنظیم می‌کند.

روش تعویض مته

برای آنکه مته را عوض نمایید باید سه نظام را به صورت دستی و یا با آچار مخصوص شل کنید. گشتاور را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. مته قدیمی ‌را در آورده و مته مناسب را داخل سه نظام قرار دهید. مته تا عمق 2 سانتی متر داخل سه نظام فرو برود کافی است. در هر دریلی میزان سفت کردن سه نظام متفاوت است. اما در حالت کلی باید سه نظام محکم مته را بگیرد و مته تکان نخورد.

ابتدا با سرعت کم دریل کنید

برای آنکه دریل‌کاری دقیق انجام شود بعد از مشخص کردن جای دقیق سوراخ، مته را به صورت عمودی روی سطح بگذارید و دریل را با دور کم روشن کنید. این کار باعث می‌شود تا اطمینان حاصل کنید که از محل اصلی سوراخ دور نشده‌اید.

اگر فلزات را می‌خواهید سوراخ نمایید حتما از سرعت کم تا متوسط استفاده کنید. اما بر روی چوب می‌توانید از سرعت بالا نیز در ابتدا کمک بگیرید. در زمان کار سرعت را تغییر ندهید. فقط زمانی که مته در حین کار تکان نمی‌خورد می‌توانید کمی‌سرعت را افزایش دهید. برای بستن پیچ بهتر است سرعت را کم و گشتاور را روی درجه بالا تنظیم نمایید.

نحوه کار با دریل

دریل را فشار ندهید

فشار زیاد به دستگاه وارد نکنید. فشار اضافه به موتور آسیب می‌رساند. همچنین باعث کندی مته نیز می‌شود. اگر مته کند شود سوراخ کردن به سختی انجام شده و شما ناچار می‌شوید دریل را فشار دهید. با فشار دادن، دور موتور دستگاه کند شده و به موتور آسیب می رسد. همچنین همین فشار دادن می‌تواند باعث شکستن مته در زمان کار شود.

در حین کار اگر نیاز به فشار دادن احساس کردید حتما ایرادی به وجود آمده است. کمی صبر کنید و ایراد را پیدا کنید. زیرا در حالت طبیعی دریل و مته خود به خود عمل سوراخکاری بدون فشار را انجام می‌دهند. اصلا فشار زیادی وارد نکنید، شاید دریل در دستان شما بلغزد و تعادل‌تان بر هم خورده و حادثه‌ای به وجود بیاید.

جهت آشنایی با نحوه نگهداری و کار با دریل برقی کلیک کنید.

مته را خنک کنید

در حین سوراخکاری حرارت مته بالا می‌رود. اگر حرارت بیش از حد باشد مته می‌شکند. به همین دلیل بهتر است ظرف آب سردی در کنار خود داشته باشید. پس از چند ثانیه کار با دریل، مته را داخل آب فرو ببرید تا حرارت آن کم شود. سپس به سوراخکاری ادامه دهید.

جدا کردن مته گیر کرده در سطح کار

اگر در حین کار مته در سطح گیر کرد لازم نیست سرعت را بالا ببرید و یا فشار را افزایش دهید. قبل از هر کاری دریل را خاموش نمایید. مته را از دریل جدا کرده و سپس مته را از سطح خارج کنید. کا ر با دریل نیاز به زور و فشار زیاد ندارد. پس هیچ‌گاه چه در زمان سوراخکاری و چه در زمان گیر کردن مته در سطح کار، از زور و فشار استفاده نکنید.

جهت مشاهده و خرید دریل برقی کلیک کنید.

آموزش کار با دریل در زمان سوراخکاری در فلزات

آموزش کار با دریل در زمان سوراخکاری در فلزات

برای آموزش کار با دریل در فلزات باید چند نکته را رعایت کنید. درابتدا باید سطح کار را در جایی محکم نمایید. مخصوصا اگر فلزات سبک و نازک باشند دریل باعث چرخش فلزات می‌شود که این کار بسیار خطرناک است. برای جلوگیری از چرخش باید با کمک پایه‌هایی سطوح را در جایی محکم ببندید.

از مته‌های مخصوص فلز استفاده کرده و سعی کنید مته یک درجه از پیچ کوچکتر باشد. از خنک کننده‌های مته استفاده کنید تا جلوی شکستن مته در حین کار گرفته شود.

اگر روی فلزات بزرگ می خواهید سوراخکاری را انجام دهید بهتر است از دریل‌های ستونی استفاده کنید. حتما قبل از شروع به کار محل سوراخ‌ها را علامت بزنید و روی سطح کمی‌فرورفتگی ایجاد کنید تا مته لیز نخورد. براده‌های اطراف سوراخ را با وسیله ای تمیز کنید. زیرا ذرات برنده هستند و به دست شما آسیب می‌رسانند.

جهت آشنایی بهتر با نحوه سوراخکاری، مقاله انجام سوراخکاری اسکلت و انواع فلزات با دریل مگنت را بخوانید.

سوراخکاری با دریل

جمع بندی

آموزش کار با دریل را در این مقاله با هم بررسی کردیم. کار کردن با دریل به هیچ عنوان کار پیچیده‌ای نیست. تنها باید نکات گفته شده را رعایت کنید تا در حین کار دچار مشکل نشوید. اگر قصد خرید انواع دریل‌های خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی را دارید می‌توانید از سایت تخصصی ابرازآلات ایران کالا آنها را تهیه نمایید. تمام ابزارآلات با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در سایت ایران کالا موجود است. منتظر شما در ایران کالا هستیم.

مطالب مشابه