• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

کاربرد و نحوه استفاده از فرز انگشتی

  • 29 دی, 1400 ساعت 17:19
  • 3776 بازدید

نحوه استفاده از فرز انگشتی در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. به دلیل استفاده‌های زیاد از این دستگاه، برند‌های زیادی اقدام به تولید آن کرده‌اند. کاربرد فرز انگشتی معمولا بر روی چوب، فلز و پلاستیک است. در ادامه بیشتر با فرز انگشتی آشنا می‌شویم و کاربرد‌های آن را با هم بررسی می‌کنیم.

فرز انگشتی چیست؟

فرز انگشتی از جمله ابزارآلات برقی است که برای منبت‌کاری، نجاری، قاب‌سازی و کارهایی که به ظرافت احتیاج دارد استفاده می‌شود. فرز انگشتی از موتور و چرخ دنده تشکیل شده است. این دو قسمت باعث چرخش شفت اصلی دستگاه می‌شود. نام دیگر این دستگاه فرز سنگ انگشتی است.

برای آشنایی با پرکاربردترین ابزارآلات صنعتی کلیک کنید.

نحوه استفاده از فرز انگشتی

در زمان خرید فرز انگشتی به چه مواردی باید دقت کنیم؟

برای خرید این دستگاه و نحوه استفاده از فرز انگشتی باید به سرعت آن دقت کنید. هر چه دور در دقیقه دستگاه بالاتر باشد کاربرد فرز انگشتی بهتر و آسان‌تر می‌شود. به طور مثال 30000 دور در دقیقه سرعت مناسبی برای انجام کار‌ها است. علاوه بر سرعت دستگاه، باید به توان و سایز کولت فرز انگشتی نیز دقت نمایید.

کاربرد فرز انگشتی

این دستگاه به دلیل کارایی و آسانی در نحوه استفاده از فرز انگشتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در مشاغلی مانند سنگ زنی، سنباده زنی، براده برداری، سوراخکاری‌های ظریف و فرز کاری از این دستگاه استفاده می‌شود. اگر از این دستگاه کوچک به درستی استفاده شود کاربردهای زیادی در بیشتر صنایع دارد.

انواع مختلف فرز انگشتی

دستگاه فرز انگشتی دارای دو نوع فرز انگشتی گلو بلند و فرز انگشتی گلو کوتاه است. کاربرد فرز انگشتی در این دو مدل با هم متفاوت هستند. این دستگاه‌ها در مقایسه با فرز مینیاتوری برای کار‌های سنگین‌تر و صنعتی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای آشنایی با پرکاربردترین ابزارآلات در منزل کلیک کنید.

انواع مختلف فرز انگشتی

فرز انگشتی گلو بلند

کاربرد فرز انگشتی گلو بلند برای وسایلی است که زوایای تند داشته و دسترسی به آنها کمی‌دشوار است. در مواردی که فضای کمی ‌برای کار کردن بر روی سطحی مانند چوب دارید این دستگاه به شما کمک زیادی می‌کند. به آسانی می‌توانید به گوشه‌های نفوذ ناپذیر دسترسی پیدا کنید.

در مواردی که بر روی زاویه‌ای از فلز جوشکاری شده باشد و این زاویه‌ها دارای ناهمواری باشد این دستگاه می‌تواند کمک کننده باشد. اگر نفوذ به این زاویه‌ها برای سنگ زنی مشکل باشد کاربرد فرز انگشتی اینجا خودش را نشان می‌دهد. به راحتی می‌توانید آن زوایا را سنگ زنی کنید.

نحوه استفاده از فرز انگشتی گلو بلند

فرز انگشتی گلو بلند از یک تیغه با جنس تنگستن کاربید در شکل‌های مختلف موجود است. با توجه به نیازتان تیغه را انتخاب کرده و روی کولت نصب کنید. سپس جای جوش را با ظرافت و به بهترین شکل سنگ زنی کرده و از بین ببرید.

فرز انگشتی گلو کوتاه

فرز انگشتی گلو کوتاه در مواردی که سنگ فرز بزرگ است و نمی‌توانید با آن برش یا سنگ زنی انجام دهید مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید یک سطح مربعی کوچک، بر روی ورق فلزی یا آهنی را برش بزنید بهتر است از این دستگاه استفاده کنید. فرز گلو کوتاه این کار را با دقت انجام داده و سپس لبه‌های سطح را سنگ زنی می‌کند تا ناهمواری‌ها و پلیسه‌ها گرفته شود.

قسمت‌های اصلی فرز انگشتی

چه ابزارآلاتی بر روی فرز انگشتی قابلیت نصب شدن دارند؟

بر روی دستگاه فرز انگشتی می‌توانید انواع تیغ، سنگ، سنباده، نمد و اسکاچ را نصب کنید. به همین دلیل کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد.

قسمت‌های اصلی فرز انگشتی

نحوه استفاده از فرز انگشتی علاوه بر توان دستگاه با توجه به دو قسمت کولت و خرطومی مشخص می‌شود. در ادامه با این دو قسمت بیشتر آشنا می‌شویم.

کولت

این قسمت در فرز انگشتی برای محکم کردن و قرار دادن مته و سایر ابزارآلات بر روی فرز انگشتی کاربرد دارد. این قسمت شبیه به سه نظام در دریل‌ها عمل می‌کند.

سایز کولت در فرز انگشتی 6 و 8 میلی متر است. به همین دلیل وسایلی که قرار است بر روی کولت قرار بگیرد باید 6 یا 8 میلی متری باشد. در غیر این صورت مته یا تیغی که بر روی دستگاه نصب می‌کنید به صورت کامل و ایمن روی آن قرار نمی‌گیرد. این قسمت قابل تعویض است. اگر به کولت 3 میلی‌متری احتیاج داشتید می‌توانید به آسانی این قطعه را خریداری نمایید و روی دستگاه نصب نمایید.

قسمت‌های اصلی فرز انگشتی

خرطومی

این قسمت یکی از پرکاربردترین بخش‌ها بر روی دستگاه فرز است. نام دیگر خرطومی، شیلنگ فرز انگشتی است. خرطومی به شکل فنر یا فولاد فنری با طول 60 سانتی متر ساخته می‌شود. برای محافظت از این فنر، شلنگی از جنس پلیمر دور آن پیچیده می‌شود.

این فنر خرطومی ‌به کولت فرز انگشتی وصل می‌شود. خرطومی‌نیز دارای کولت مجزاست که ابزارآلات روی آن محکم می‌شوند. با چرخش فنر خرطومی، کولت چرخیده و ابزار روی خرطومی به حرکت در می‌آید.

تمام ابزارآلاتی که می‌خواهید بر روی کولت اصلی نصب کنید قابل نصب بر روی خرطومی‌ نیز هست. این یکی از ویژگی‌های دستگاه فرز انگشتی است. خرطومی‌ وزن بسیار کمی‌دارد به همین دلیل در کارهای ظریف و یا برای استفاده در زمان‌های طولانی کاربرد داشته و دست خسته نمی‌شود.

برای خواندن مقاله مته گردبر چیست و انواع کدامند؟ کلیک کنید.

نحوه استفاده از فرز انگشتی با ابزار مته و تیغه

نحوه استفاده از فرز انگشتی با ابزار مته و تیغه

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ابزارآلات زیادی بر روی دستگاه فرز انگشتی قابل نصب هستند. در ادامه برخی از آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

مته

یکی از کارهای متداول و اصلی فرز انگشتی سوراخ کردن سطوح با ظرافت است. برای این کار باید از سه نظام یا همان کولت بر روی دستگاه استفاده کرد. در این حالت می‌توانید هر سایز مته را روی دستگاه نصب کنید. نکته قابل توجه این است که حتما سایز مته و کولت فرز با هم مطابقت داشته باشند تا امنیت کار حفظ شود.

برای مشاهده و خرید مته گردبر کلیک کنید.

تیغه در کاربرد فرز انگشتی

اگر بخواهید روی آهن، چوب، شیشه و پلاستیک برش ایجاد کنید باید از تیغه یا تیغ فرز انگشتی استفاده کنید. تیغه‌ها دارای انواع مختلفی هستند. بهترین تیغه از جنس HSS می‌باشد که برای برشکاری بر روی فلزات نرم مانند آهن و آلومینیوم کاربرد دارد. از تیغه‌ها با جنس فولاد تنگستن می‌توانید برای فولاد و فلزات کمی ‌سخت تر استفاده کنید.

جمع بندی

نحوه استفاده از فرز انگشتی و کاربرد فرز انگشتی را با هم در این مقاله بررسی کردیم. در زمان خرید ابزارآلات برقی باید به توان دستگاه و قسمت‌های اصلی آن توجه زیادی داشت تا اجناس بی کیفیت را خریداری نکنیم. قبل از خرید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته تا مشاوران فنی ما شما را راهنمایی کنند. تمام ابزارآلات موجود در سایت ایران کالا دارای ضمانت کیفیت هستند. منتظر شما در ایران کالا هستیم.

مطالب مشابه