• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

معرفی انواع دستگاه جوشکاری بررسی هر کدام

  • 16 بهمن, 1400 ساعت 21:50
  • 2851 بازدید

انواع دستگاه جوشکاری، از رایج‌ترین و کارآمدترین ابزارهای به کار رفته در صنایع بزرگ و کوچک است. انواع مختلف این دستگاه‌ها برای اتصال دو فلز به یکدیگر به کار می‌روند. به موازات پیشرفت تکنولوژی، ساختار و نوع عملکرد این دستگاه‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند. این تغییرات، در افزایش میزان بازدهی و ایمنی دستگاه‌های جوشکاری تأثیر مثبتی داشته است.
سهولت کار کردن با این ابزارها وگسترش کاربرد آنها در بخش‌های مختلف صنعت، از جمله عواملی است که استفاده از این ابزار را رایج ساخته است. در حال حاضر، انواع مختلف این دستگاه‌ها در بازار وجود دارند. در این مقاله قصد داریم تا انواع مختلف این دستگاه‌های صنعتی را به شما معرفی کنیم.

جهت آشنایی با انجام سوراخکاری اسکلت وانواع فلزات با دریل مگنت کلیک کنید.

انواع دستگاه جوشکاری و کاربرد آنها در صنعت

انواع دستگاه جوشکاری و کاربرد آنها در صنعت

انواع دستگاه جوشکاری به منبع تغذیه نیاز دارند. این منبع تغذیه، انرژی لازم برای جوشکاری، برش یا ایجاد قوس الکتریکی را فراهم می‌کند. تمامی این دستگاه‌ها با استفاده از جریان مستقیم DC یا جریان متناوب AC کار می‌کنند. در انواع مختلف این دستگاه‌ها، با ثابت نگه داشتن ولتاژ یا جریان، متغیر دیگری برای عملکرد مؤثر آنها به کار برده می‌شود.

صنعت جوشکاری مقوله گستردهای است که فقط اتصال فلزات به یکدیگر را شامل نمی‌شود. اتصال سرامیک‌ها، کامپوزیت‌ها، پلیمرها و مواد دیگر هم در این مقوله قرار می‌گیرند. برای هر کدام از این موارد از انواع دستگاه جوشکاری مختص به آن استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، تغییراتی در ساختار و بالطبع نوع عملکرد این دستگاه‌ها ایجاد شده است.

  دستگاه‌های جوشکاری را می‌توان در چهار گروه مختلف دسته بندی کرد.

جهت آشنایی با پرکاربردترین ابزارآلات در صنعت کلیک کنید.

1-دستگاه جوش ترانسفورماتور

دستگاه جوش ترانسفورماتور را می‌توان از ساده‌ترین ابزارهای تعریف شده در صنعت جوشکاری به شمار آورد. این دستگاه، با دو عملکرد مختلف افزاینده و کاهنده وجود دارد. ترانسفورماتور استفاده شده در جوشکاری عملکرد کاهنده دارد. این عملکرد با تنظیم جریان برق در این دستگاه انجام می‌شود.
در برخی از انواع دستگاه جوشکاری از جمله ترانسفورماتور، خطر برق گرفتگی کمتر است. در این دستگاه‌ها، ولتاژ زیاد برق شهری کاهش پیدا کرده و شدت جریان آن افزایش می‌یابد. ترانسفورماتورهای عرضه شده در بازار، در دو نوع مختلف روغنی و خشک وجود دارند. نوع روغنی آن به دلیل خنک شدن سیم پیچ‌ها توسط روغن، کاربرد بیشتری دارد.
ساختار این دستگاه، به دو شکل ساده یا پیچیده است. تفاوت این دو نوع در منبع تغذیه آنها است. ترانسفورماتور ساده، حتی با یک باتری معمولی خودرو هم می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. اما نوع پیچیده آن، مجهز به کنترلرهای کامپیوتری CNC و تکنولوژی IGBT است. این دستگاه در مقایسه با ترانسفورماتور ساده، وزن و حجم بیشتری دارد. ضمن اینکه، مصرف برق آن هم بالاتر است.
 در ترانسفورماتور جوشکاری، ولتاژ حدود 10 تا 50 ولت و شدت جریان الکتریکی حدود 50 تا 400 آمپر نیاز است. در انواع مختلف دستگاه‌های جوش، ترانسفورماتورها صدای کم و تولید جرقه بالایی دارد. علاوه بر این، در این دستگاه نمی‌توان از هر الکترودی استفاده کرد. ترانسفورماتورهای جوشکاری، به دلیل اینکه تکنولوژی به روزی ندارند، در صنعت جوشکاری کاربرد کمتری دارند.

ترانسفورماتورها از سادهترین انواع دستگاه‌های جوشکاری هستند که در ساختار آنها از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه استفاده شده است. در مواردی که به افزایش یا کاهش ولتاژ در انواع دستگاه جوشکاری نیاز است، ترانسفورماتورها کاربرد دارند. این دستگاه‌ها ولتاژ و جریان الکتریکی متوسط را به ولتاژ پایین و جریان الکتریکی بالا تبدیل می‌کنند. از ترانسفورماتورهای جوشکاری در دو حالت کلی جوش نقطه ای و جوش با قوس ( شعله) استفاده می‌شود.

·جوش نقطهای

یکی از کاربردهای ترانس‌های جوشکاری، جوش نقطه ای یا جوش مقاومتی است. در این کاربرد، جوش یکسره قطعات مد نظر نیست. در واقع، در این روش چند نقطه از دو قطعه مورد نظر به هم اتصال داده می‌شوند. در این حالت، ضمن عبور جریان شدید در مدت زمانی کوتاه، در محل تماس فک‌های دستگاه ترانس با قطعه مورد نظر گرمای شدیدی ایجاد می‌شود. در نتیجه این گرما، محل تماس ذوب و ترکیبی فلزی در این محل ایجاد می‌شود. در نهایت، دو قطعه مورد نظر به صورت نقطه‌ای به هم متصل می‌شوند.

·جوش با قوس

از دیگر کاربردهای ترانسفورماتورها به عنوان یکی از انواع دستگاه جوشکاری، جوش با قوس است. در این حالت، از جریان مستقیم (DC) یا جریان متناوب (AC) برای برقراری قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در نتیجه برقراری قوس الکتریکی بین دو سر یک فلز، حرارت بالایی در محل ایجاد می‌شود. حرارت ایجاد شده باعث ذوب شدن دو سر فلز می‌شود. در نتیجه، این دو نقطه به هم متصل می‌شوند. در شرایطی که از ترانسفورماتور برای جوشکاری جریان مستقیم استفاده می‌شود، کیفیت جوشکاری به مراتب بالاتر از جوشکاری جریان متناوب است. از جوشکاری جریان مستقیم در مواردی که حساسیت و دقت بیشتری لازم است استفاده می‌شود. جوشکاری لوله‌های گاز، جوش‌های بدون درز و جوشکاری سیلندرهای گاز نمونه‌هایی از جوشکاری جریان مستقیم با استفاده از ترانسفورماتورها هستند.

 جوشکاری یا دستگاه جوش

2- دینام جوشکاری یا دستگاه جوش مجهز به مولد

یکی دیگر از انواع دستگاه جوشکاری، دستگاه جوش مجهز به دینام است. این دستگاه در مقایسه با ترانسفورماتورها کیفیت جوش و کارایی بالاتری دارد. اما، همانند ترانس‌های قدیمی وزن و حجم زیادی اشغال می‌کنند. ضمن آنکه، هزینه نگهداری و تعمیر این دستگاه‌ها نیز بالا است. آلودگی صوتی بالای دینام‌های جوشکاری و آسیب رسانی آنها به محیط از دیگر نقاط ضعف این دستگاه‌های جوشکاری به شمار می‌آید.

در پروژه‌هایی که نیاز به جوشکاری در سطح وسیع دارند، از دینام جوشکاری استفاده می‌شود. ساخت کانتینر، صنایع فولادی، اسکلت‌های فلزی در عملیات ساختمانی و تولید تجهیزات ماشین آلات صنعتی نمونه‌هایی از کاربرد این دستگاه است. علاوه بر این، در شرایط عدم دسترسی به جریان برق شبکه یا عدم امکان برداشت این جریان با آمپر بالا از شبکه، استفاده از این دستگاهمفید خواهد بود.

3- دستگاه جوشکاری رکتی فایر

رکتی فایر از دیگر انواع دستگاه جوشکاری است که در مقایسه با دو نوع قبلی کیفیت جوش بالاتری دارد. در واقع، رکتی فایرها، بهبود یافته دستگاه‌های جوش ترانسفورماتورها هستند که توانایی کار با قوس الکتریکی مداوم و پایدار را دارند.

دستگاه‌های جوش رکتی فایر به منظور استفاده از جریان مستقیم یا DC مورد استفاده قرار می‌گیرند. رکتی فایرها به صورت اختصاصی برای جوشکاری‌هایی که با استفاده از جریان مستقیم انجام پذیر هستند، کاربرد دارند. در این صورت، نفوذ بیشتر و پایداری قوس بیشتری در اختیار جوشکار قرار می‌گیرد. دستگاه‌های رکتی فایر بیشتر در پروژه‌های صنعتی سنگین چون ساختارهای پیچیده فلزی و مخازن، ساخت پل، ریل، لوله‌های انتقال نفت و عملیات‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. در شرایطی که به برق شهری دسترسی وجود نداشته باشد، نیز این دستگاه‌ها بسیار کاربردی هستند.

رکتی فایرها همانند دستگاه ترانسفورماتور، مجهز به سیستم یکسو کننده جریان الکتریکی هستند. به این معنا که، این دستگاه جریان‌های متناوب 220 و 380 ولت شهری را به جریان مستقیم یا DC تغییر می‌دهند. تغییر مقدارجریان در رکتی فایرها با استفاده از پتانسیومتر و یک کلید گردشی در این دستگاه انجام می‌شود.
وزن بالای دستگاه رکتی فایر و مصرف بالای برق آن از جمله معایب موجود در این دستگاه است. در نتیجه، استفاده از رکتر فایرها محدودتر از دستگاه‌های اینورتر است. از معایب دیگر این دستگاه، گران‌تر بودن آن در مقایسه با انواع دستگاه جوشکاری است.

دستگاه جوش اینورتر

4- دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر، از انواع دستگاه جوشکاری به روز با تکنولوژی پیشرفته به شمار می‌روند. این دستگاه، در مقایسه با دینام جوشکاری و ترانسفورماتورها دارای مزایای بیشتری هستند. اینورترها، به واسطه وزن بسیار کمی که دارند، امکان حمل و نقل آنها در عملیات‌های مختلف جوشکاری به راحتی وجود دارد.
این دستگاه، علیرغم وزن کم خود، کیفیت جوشکاری بسیار بالایی دارا هستند. به این معنا که، اتصال‌های ایجاد شده توسط این ابزار در مقایسه با دو نوع قبلی ذکر شده بسیار محکم‌تر است. از مزایای دیگر این دستگاه، عدم نیاز آن به استفاده از برق سه فاز است. در واقع، اینورترها با برق خانگی هم عملکرد مناسبی دارند.

در دستگاه‌های جوشکاری، تنها در اینورترها از تکنولوژی MASFET و IGBT استفاده می‌شود. MASFET و IGBT، سوئیچ‌های قدرتی هستند که در تمامی مبدل‌های الکتریکی وجود دارند. این سوئیچ‌ها، در عملکرد صحیح مبدل‌های الکتریکی نقش مؤثری دارند.

این دستگاه‌ها به دلیل طراحی قطعات پیشرفته تر آنها، در جریان ولتاژ پایین نیز کارایی لازم را دارند. اینورترها به عنوان یک منبع مناسب جریان برق در صنعت جوشکاری بسیاز حائز اهمیت هستند. این دستگاه‌ها را می‌توان یکی از بهترین انواع دستگاه جوشکاری برای جوشکاری‌های کوچک چون تأسیسات خانگی و ساختمان‌های اداری یا نصب تابلوهای تبلیغات معرفی کرد. برای جوشکاری طلا و مس فاقد اکسیداسیون، فسفر بدون اکسیداسیون و آلومینیوم سری 7000-1000 نیز می‌توان از دستگاه جوش اینورتر استفاده کرد.

دستگا‌ه جوشکاری اینورتر در صنعت و بسیاری از مشاغل بسیار پرکاربرد هستند. ساخت لوله‌های نفتی، صنعت تولید خودرو و ماشین آلات صنعتی و صنایع شیمیایی برخی از کاربردهای اینورترها در صنعت هستند. از دیگر کاربردهای این دستگاه در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشتی سازی

خطوط ریلی

کارخانه‌های صنعتی و کارگاه‌های نیمه صنعتی

صنعت هوا و فضا

ساختمان سازی

عوامل مؤثر در انتخاب دستگاه جوشکاری

استفاده از دستگاه‌های مختلف جوشکاری با توجه به هدف مورد نظر متفاوت است. توصیه می‌شود که جهت انتخاب انواع مختلف این دستگاه‌ها، موارد زیر را در نظر بگیرید:

عوامل مؤثر در انتخاب دستگاه جوشکاری

نوع مواد به کار رفته در قطعات جهت جوشکاری

با توجه به جنس فلز یا قطعه مدنظر برای جوشکاری، می‌توان در بین انواع مختلف ابزارهای جوشکاری، بهترین آن را انتخاب کنید. به طور مثال، استفاده از دستگاه اینورتر برای آلیاژهایی چون طلا، مس فاقد اکسیژن، فسفر بدون اکسیداسیون، آلمینیوم سری 1000 تا 7000 مناسب است.

زاویه و موقعیت استفاده از دستگاه

منظور از تغییر موقعیت و زاویه دستگاه، جوشکاری بر روی سطوح صاف و زاویه‌دار یا سطوح عمودی و افقی است. برای اهل فن جوشکاری، کاملاً روشن است که جوشکاری در این سطوح مختلف، با یکدیگر متفاوت است. در این سطوح، با توجه به تغییر موقعیت دستگاه، عوامل متعددی می‌توانند در کیفیت کار انجام شده تأثیر بگذارند. سرعت جریان الکتریکی سیم، ترکیب گاز و مواد شیمیایی از جمله این عوامل هستند.

شناخت کامل جوشکار از ترکیب مواد حین جوشکاری

به دلیل گرم شدن دستگاه در حین جوشکاری، مواد مختلف درون آن تغییر شکل می‌دهند. بنابراین، ضروری است که یک جوشکار در ارتباط با ترکیب مناسب گاز و مواد استفاده شده جهت جوشکاری اطلاعات کاملی داشته باشد. با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، ضمن ایجاد اتصال‌های قوی و مستحکم، با مشکل خاصی حین اجرا مواجه نخواهید شد.

خرید انواع مناسب دستگاه جوش

نکات کاربردی جهت خرید انواع مناسب دستگاه جوش

امروزه، با توجه به پیشرفت علم در صنعت جوشکاری، انواع دستگاه جوشکاری توسط شرکت‌های مختلف تولید شده است. تنوع و کارایی این دستگاه‌ها، استفاده از آنها را در پروژه‌ها و عملیات‌های مختلف امکان‌پذیر ساخته است. اما، توجه به برخی نکات کاربردی درزمان خرید این ابزارها می‌تواند کیفیت کار خروجی توسط آنها را افزایش دهد.

میزان آمپر دستگاه

با توجه به سبک یا سنگین بودن عملیات جوشکاری، میزان آمپر مورد نیاز انواع دستگاه جوشکاری متفاوت خواهد بود. اغلب توصیه می‌شود که برای انجام جوشکاری در عملیات‌هایی سبک چون تأسیسات داخل خانه از دستگاه‌های جوش با آمپر خروجی 160 تا 200 آمپر استفاده کنید. اما، برای انجام پروژه‌های سنگین‌تر بهتر است از دستگاه جوشکاری با 250 آمپر یا بالاتر استفاده کرد.

نوع مبدل

با توجه به میزان حرارت مورد نیاز دستگاه جوشکاری، مبدل‌های متفاوتی بر روی آنها استفاده شده است. در بین مبدل‌های تولید شده کنونی، اینورترها بهترین نوع آن هستند.

ظرفیت یا سیکل عملکرد دستگاه

در دستگاه‌های جوشکاری مختلف، چرخه یا سیکل فعالیت دستگاه بر روی آن درج شده است. توجه به این فاکتور نقش مهمی در کیفیت و دوام دستگاه خواهد داشت. به طور مثال، در یک سیکل عملکرد 40 درصد لازم است تا به ازای هر 6 دقیقه کار با دستگاه، 4 دقیقه در حال استراحت باشد. در غیر اینصورت، دستگاه به مرور افت عملکرد نشان می‌دهد.

انتخاب نوع دستگاه

قبل از انجام جوشکاری، باید زمینه کاری خود را مشخص کنید. با تعیین نوع فلزات یا قطعات مورد جوشکاری، بهتر می‌توانید خصوصیات مورد نیاز دستگاه جوشکاری را ارزیابی کنید. کیفیت ساخت، فراهم بودن قطعات مورد نیاز دستگاه در بازار و گارانتی این قطعات نیز از دیگر نکات قابل توجه در انتخاب نوع دستگاه است.

سهولت حمل و نقل دستگاه

انواع دستگاه جوشکاری که وزن و حجم کمتری دارند، بهترین گزینه برای خرید هستند. علاوه بر این، مجهز بودن دستگاه به چرخ نیز می‌تواند در سهولت جابجایی آن نقش داشته باشد.

قیمت دستگاه

به دلیل تنوع زیاد دستگاه‌های جوشکاری در بازار، قیمت‌های مختلفی هم برای آن تعریف شده است. برند دستگاه و شرکت سازنده آن، در تعیین قیمت این ابزار بسیار تأثیرگذار است. در این ارتباط، بهتر است دستگاه‌هایی را خریداری کنید که با داشتن برندی معتبر، کیفیت کار بالایی نیز داشته باشند.

جمع‌بندی

انواع دستگاه جوشکاری موجود در بازار، کیفیت و ویژگی‌های متفاوتی دارند. برآیندی ایده‌آل از کارکرد این دستگاه‌ها، با انتخاب مناسب‌ترین نوع با توجه به حیطه فعالیت جوشکار حاصل می‌شود. داشتن اطلاعات کافی درباره نوع و عملکرد دستگاه، در خروجی کار انجام شده توسط آن تأثیرگذار است. بنابراین، بهتر است قبل از اقدام به خرید یا استفاده از انواع مختلف آن، بر اساس مختصات کامل فعالیت خود، دستگاه جوشکاری مدنظرتان را انتخاب کنید. می توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوره‌های رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید. هرگونه ابزارالات صنعتی و خانگی با بالاترین کیفیت در سایت ایران کالا موجود است. منتظر شما در ایران کالا هستیم.

مطالب مشابه