• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

سنگ فرز چیست و معرفی 5 مدل برتر سنگ فرز رونیکس

  • 28 فروردین, 1401 ساعت 15:02
  • 1109 بازدید

سنگ فرز ابزاری است که از آن جهت تراش‌کاری، برش، پولیش کردن یا پرداخت سطوح مختلف استفاده می‌کنند. این ابزار دارای بخش‌های مختلفی بوده که موتور آن مهم‌ترین قسمت آن است. سنگ فرز به نام فرز زمینی نیز می‌شناسند و علت این نامگذاری این بوده که در بیشتر موارد روی زمین از این دستگاه استفاده می‌شود.
با مطالعه این مطلب با فرز به خوبی آشنا خواهید شد و در نهایت پنج مدل برتر فرز از برند رونیکس را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید به وسیلۀ این اطلاعات خرید سنگ فرز را انجام دهید.

سنگ فرز چیست؟

سنگ فرز چیست؟

دستگاه فرز یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین لوازم برقی در بخش ابزار بوده که دارای کاربردهای زیادی است. بدون شک با در اختیار داشتن این ابزار می‌توانید کارهای زیادی در حوزۀ آهنگری انجام دهید. همۀ افرادی که در حوزه‌های صنعت به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند به وسایلی همانند پولیش، کف ساب یا برش دهنده که عمل فرز را انجام می‌دهد، نیاز دارند. سنگ فرز ابزار مخصوصی برای تراشکاری یا برش اجسام بوده که دارای یک موتور با یک عدد برس یا دیسک است. با به حرکت در آمدن موتور، برس یا دیسک موجود در فرز با سرعت بسیار زیادی شروع به چرخیدن می‌کند و به وسیلۀ چرخش با سرعت بالا عملیات برش کاری را انجام می‌دهد.

از اصلی‌ترین مصرف کنندگان سنگ فرز، صنعتگران فلزکار و کارگران ساختمان هستند اما خوب است بدانید که از این ابزار در منازل و سایر صنایع نیز استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی فرز این است که شما می‌توانید سنگ یا دیسک آن را تعویض کنید و از این طریق از آن در کارهای مختلف استفاده نمایید.
علاوه بر آنچه که در مورد این ابزار گفته شد، این دستگاه دارای فرچه‌هایی در شکل‌های مختلف و جنس‌های متفاوت است. بعضی از سنگ‌های فرز دارای تیغه‌هایی الماسی و صفحه‌های سنباده زن هستند.

یکی از رایج‌ترین سنگ‌های فرز در بازار مدلی است که به وسیلۀ نیروی برق به حرکت در می‌آید. لازم به ذکر است که این ابزار در مدل‌های شارژی و سیمی طراحی و تولید شده‌اند. مدل‌های شارژی این دستگاه قابلیت حمل دارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را از مکانی به مکان دیگر جابه جا کنید اما مدل‌های باطری‌دار به دلیل وزن بالایی که دارند، قابلیت حمل و نقل کمتری دارند.

برای آشنایی با بهترین دریل مگنت های خارجی و ایرانی کلیک کنید.

انواع مختلف دستگاه فرز

دستگاه‌های فرز نیز مانند سایر ابزارهای برقی به کار رفته در صنایع، دارای انواع مختلفی هستند. از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

فرز انگشتی

این دستگاه یکی از پرکاربردترین انواع فرزها در بازار است. به علت دقت بسیار بالایی که دارد از آن در کارهای بسیار ظریف استفاده می‌شود. این نوع دستگاه وزن بسیار کمی داشته و اغلب برای صیقلی نمودن سنگ‌ها یا فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرز مینیاتوری

این نوع فرز بسیار شبیه به نمونۀ فرز قبلی بوده اما دقت بالاتری نسبت به فرز انگشتی دارد. به همین دلیل در حکاکی، سوراخکاری یا حتی منبت کاری از آن استفاده می‌کنند.

فرز نجاری

این فرز همانطور که از نامش پیدا است در نجاری بیشترین کاربرد را دارد و در ایجاد نقش و طرح روی درب کابینت‌ها و دکورهای خانگی نقش مؤثری دارد.

فرز سنگبری و آهنگری

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع فرزها، فرز سنگبری و آهنگری است. این دو از نظر شکل شبیه به هم بوده و فقط در میزان چرخش سنگ با هم متفاوت هستند.

سنگ فرز مستقیم

این نوع فرز جهت سنگ زدن قسمت‌های داخلی و لبه‌های خارجی کاربرد دارد. زاویۀ فرز مستقیم در این دستگاه در پروژه‌های مختلف متفاوت بوده و برای بخش‌هایی که نیاز به زاویۀ 90 درجه دارند، کمی دشوار است.

انواع مختلف دستگاه فرز

اجزای دستگاه سنگ فرز

فرز مثل همۀ دستگاه‌های دیگر دارای اجزای مختلفی بوده که بسته به مدل آن ممکن است این اجزا کم یا زیاد شوند. این اجزا عبارتند از:

صفحه

قاب محافظ

دستۀ کمکی

مهرۀ مخصوص نگهداری صفحه

کلید روشن و خاموش

گیربکس

موتور

قفل اسپیندل

کاربرد ابزار سنگ فرز

دستگاه فرز یکی از ابزارهای برقی بوده که قابلیت‌ها و وظایف زیادی دارد. متداول‌ترین استفاده این دستگاه جهت رفع نمودن بیرون زدگی‌های فلز و سنگ است. کاربرد اصلی این دستگاه نیز برای برش قطعه‌های مختلف با جنس‌های متفاوت است. از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به ساییدن و بریدن یا تیز کردن اشاره نمود. افراد می‌توانند با استفاده از این دستگاه، ابزارهای باغبانی یا خانگی خود را تیز نمایند. توجه داشته باشید که این دستگاه بسیار خطرناک بوده و تاکنون به دلیل بی احتیاطی، تلفات زیادی داده است. بنابراین در استفاده از فرز دقت کافی را داشته باشید. از دیگر کاربردهای سنگ فرز موارد زیر را می‌توان نام برد:

علت اصلی اینکه باید فرز بخرید، سنگ زنی است. زاویه‌ایی که این دستگاه در آن می‌چرخد به شما کمک می‌کند تا گوشه‌های بسیار تیز یا جای جوش‌های روی فلزات را به راحتی از بین برده و ظاهری یکدست و صاف ایجاد نمایید.

یکی دیگر از کاربردهای اصلی فرز در آماده کردن سطح کار قبل از پرداخت و سنباده زنی است. بدین صورت که با استفاده از یک پد سنباده می‌توان نقاط زبر یا رنگ‌های قدیمی را از بین برد. پدهای سنباده از تیغه‌های رنده بسیار ارزان‌تر هستند به همین دلیل پیش از رنده نمودن طرح روی چوب، ابتدا چوب را به وسیلۀ فرز، سنباده می‌زنند.

با نصب نمودن سری پولیش به سنگ فرز می‌توانید جهت پولیش زدن سطح اجسام استفاده نمایید.

یکی دیگر از کاربردهای فرز در برش است. با استفاده از این ابزار می‌توانید موادی مانند کاشی، سنگ، فلز، بتن یا مواد نرم مثل، چوب، پلاستیک یا PVC را برش بزنید.

شما می‌توانید با نصب کردن سیم روی دستگاه، زنگ زدگی ایجاد شده روی سطوح مختلف فلزی را پاک کنید و ظاهری درخشان یا مات در فلز ایجاد نمایید.

برای خرید دریل مگنت کلیک کنید.

نحوۀ کار دستگاه‌های فرز

دستگاه فرز دارای دیسکی در زاویۀ 90 درجه است. این دستگاه‌ها اغلب به وسیلۀ برق و نیروی باد کار می‌کنند. برای راه اندازی فرز باید کلید آن را فشار دهید، تا دیسک یا سنگ آن شروع به چرخیدن کند. زمانی که دستتان را از روی کلید مخصوص بردارید، حرکت صفحه متوقف خواهد شد. این امر به حفظ جان افراد کمک زیادی می‌کند و خطر کار کردن با آن را تا حدی کمتر می‌نماید.

برای مشاهده انواع مختلف و خرید مته گردبر کلیک کنید.

نحوۀ کار دستگاه‌های فرز

در زمان خرید سنگ فرز به چه نکاتی باید توجه کنید؟

چنانچه قصد دارید سنگ فرز رونیکس خریداری کنید باید به هنگام خرید به نکات مهمی توجه نمایید. یکی از مهم‌ترین نکات توجه به کاربرد فرز است. باید توجه داشته باشید که فرز را حتماً متناسب با کاری که انجام می‌دهید خریداری نمایید.

هر چه وزن دستگاهی که خریداری می‌کنید کمتر باشد، می‌توان از آن استفاده بهینه‌تری داشته و آن را به راحتی حمل کرد.

همچنین در حین خرید فرز رونیکس به قدرت موتور و توان آن دقت کنید. رونیکس دارای سنگ‌های فرز با توان‌های متفاوتی است بنابراین اگر می‌خواهید برای کارهای طولانی و سنگین از این دستگاه استفاده کنید، توجه کنید که دستگاه با توان بالا را انتخاب نمایید. در ادامه با بهترین انواع سنگ فرز رونیکس آشنا می شویم.

سنگ فرز رونیکس

رونیکس دارای بهترین برند ابزارها در بازار بوده و سنگ فرز رونیکس یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت است. با پیشرفت تکنولوژی و تخصصی‌تر شدن دنیای ابزارآلات، برای هر حرفه‌ای، محصول مخصوصی تولید شده است. رونیکس نیز در این رقابت توانسته محصولات زیادی را طراحی و به بازار عرضه نماید. فرز رونیکس در مدل‌های مختلف در بازار موجود است و با توجه به ویژگی‌هایی که هر کدام دارند، قیمت متفاوتی دارند. در ادامه شما را با پنج مدل از برترین سنگ‌های فرز برند رونیکس آشنا می‌کنیم:

1- فرزهای برقی سنگبری 230
این مدل فرز دارای موتور 2400 واتی بوده و با سرعتی معادل 6 هزار دور در دقیقه کار می‌کند. این دستگاه به راحتی می‌تواند صفحه برش تا قطر 230 میلیمتر را به حرکت درآورد. موتور این دستگاه دارای بالشتک‌هایی صنعتی و آرمچیر هستند. قطعات دستگاه منطبق بر استاندارد CE و به وسیلۀ دستگاه‌هایی تمام اتومات تولید شده‌اند. این فرز طراحی ارگونومیکی داشته و وزن مناسبی نیز دارد. همین امر موجب می‌شود که کاربر بتواند به راحتی از آن استفاده نماید.
دسته‌ای که برای این فرز طراحی شده است 180 درجه چرخیده و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا در شرایط مختلف از آن استفاده کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل از فرز رونیکس می‌توان به داشتن بلبرینگ ضد گرد و غبار اشاره نمود. همچنین صفحه برش آن قابل تعویض بوده و تعویض آن کار ساده‌ای ‌است.

2- فرز برقی آهنگری 3210 رونیکس
این دستگاه دارای موتور 2400 واتی بوده و در تولید آن از بالشتک‌های صنعتی و آرمچیر استفاده شده است. سیم پیچی این سنگ فرز کاملاً اتومات بوده و بر طبق استاندارد CE ساخته شده است. سرعت موتور دستگاه فرز 3210 بالای 8 هزار دور در دقیقه است و قادر خواهد بود صفحه برشی تا قطر 180 میلیمتر را به حرکت درآورد. این دستگاه دارای سیستم پیشرفتۀ گردش هوا داخلی بوده و با بیرون فرستادن جریان هوای گرم از طریق شیارهای موجود در روی بدنه، موتور را خنک نگه می‌دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دستگاه داشتن دستۀ ضد تعریق بوده که بدین وسیله موجب افزایش دقت در حین استفاده از این وسیله می‌شود.

3- مینی فرز برقی رونیکس مدل 3113
این مینی فرز دارای موتور 850 واتی بوده و می‌توان گفت دارای بالاترین توان برای یک موتور سنگ فرز است. سرعت گردش صفحه 100 میلیمتری در این دستگاه بیش از 12 هزار دور در هر دقیقه است. خوب است بدانید که در این مدل فرز رونیکس، کلیدها ضد تعریق و ضد غبار بوده و با ممانعت از ورود گرد و غبار به داخل موتور دستگاه، عمر مفید آن افزایش خواهد یافت. یکی از ویژگی‌های این دستگاه قابلیت تعویض نمودن صفحه با سرعت بالا است که این عمل با کلید قفل‌کن شفت صورت می‌پذیرد.

4- اور فرز نجاری مدل 7108
توان این دستگاه برابر با 710 وات بوده و یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند در نجاری است. به وسیلۀ این فرز می‌توانید لبه‌های کار را شکل دهید. همچنین تراش، حکاکی و اتصال بین قسمت های مختلف چوبی با این دستگاه انجام پذیر است. سرعت موتور این دستگاه بین 13 هزار الی 33 هزار دور در هر دقیقه است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه امکان تنظیم عمق برش و ارتفاع آن است.

5- فرز انگشتی مدل 3301
این محصول دارای قدرتی معادل 710 وات بوده و می‌تواند سرعتی برابر با 28 هزار دور در هر دقیقه را ایجاد کند. این مدل سنگ فرز رونیکس دارای سیستم پیشرفته‌ای بوده که بالاترین میزان عملکرد را در کاربردهای مختلف دارد. این دستگاه دیمر الکترونیکی برای تنظیم سرعت داشته و پوشش پلاستیکی که روی آن کار شده کاملاً ضد حرارت است. وزن این دستگاه تنها 1.5 کیلوگرم بوده و می‌توان در انجام کارهای طولانی مدت به راحتی از آن استفاده کرد. از ویژگی‌های خاص این دستگاه می‌توان به مجهز بودن آن به کولت دقیق اشاره کرد تا بدین وسیله کارها را با سرعت و دقت بالاتری انجام دهید.

فرز رونیکس

جمع بندی

سنگ فرز رونیکس در مدل‌های مختلف دارای بسترهای محکم بوده و می‌توانند قطعۀ کار را به طور کامل نگه دارند. این فرزها در بخش‌های ساخت و ساز دارای بیشتری کاربرد هستند و می‌توان گفت از آن در حوزۀ کارهای سایشی و برشی استفاده می‌شود. این دستگاه پروسۀ صیقلی کردن و صاف کردن را به وسیلۀ سنباده انجام می‌دهد و بدین وسیله موجب می‌شود تا فلزات سطح صافی داشته باشند.
از مهم‌ترین خصوصیت‌های سنگ فرز رونیکس موتور پرقدرت ، قطعات باکیفیت، گیربکس‌های صنعتی، سیستم مخصوص قفل کن، سیستم گردش هوا و کابل‌های سه متری می‌توان اشاره نمود. لازم به ذکر است که تمامی سنگ‌های فرز برند رونیکس مطابق با استاندارد VDE آلمان بوده و از بهترین مواد تهیه شده‌اند. این فرزها اغلب ضدغبار بوده و به سیستم ضد لرزش نیز مجهز هستند.
چنانچه در مورد انواع سنگ‌های فرز رونیکس سؤالی داشتید می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود تماس گرفته و از مشاورۀ رایگان متخصصین ایران کالا تولز بهره‌مند شوید. همچینین از ظریق سایت ایران کالا می توانید برای خرید سنگ فرز اقدام کنید. از طریق سایت ایران کالا خرید ابزار برقی، تمامی ابزارآلات خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی در وب سایت تخصصی ایران کالا تولز امکانپذیر است. منتظر شما هستیم.

مطالب مشابه