• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

پرکاربردترین ابزارآلات در صنعت

  • 07 آذر, 1400 ساعت 16:42
  • 1525 بازدید

ابزار کاربردی صنعتی در فرآیند تولید بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرآیند تولید در واقع یک فعالیت کاملاً پیچیده است که به افرادی با تخصص در رشته های مختلف و همچنین طیف گسترده‌ای از ابزار کاربردی صنعتی، ابزار برقی صنعتی، ماشین آلات و تجهیزات ربات مانند و رایانه ها احتیاج دارد. در راه اندازی یک صنعت نمی‌شود تمام کارها را به صورت دستی انجام داد. فرآیند ساخت و تولید در صنعت با لوازم جانبی و ابزار‌آلات مختلفی سروکار دارد. 

ابزار کاربردی صنعتی در بخش‌های مختلف دارای اهمیت زیادی هستند. این ابزارها به دسته بندی‌های متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند و هر ابزار وظیفه‌ای را به عهده می‌گیرد. در این بخش شما را با ابزارهای پرکاربرد در صنعت آشنا می‌کنیم و دسته‌بندی هر کدام از این ابزارها را در دسته‌های برقی، دستی، بادی و بنزینی به شما معرفی می‌کنیم.

همچنین شما می‌توانید در مقاله پرکاربردترین ابزارآلات در منزل، با ابزارآلات مختلف در این حوزه آشنا شوید.

ابزار کاربردی صنعتی کدامند؟

با گذشت زمان و احتیاج بالای مردم به ساخت و ساز، استفاده از ابزارهای صنعتی بسیار رواج پیدا کرد. ابزارها به چند دسته ابزارهای دستی و برقی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این محصولات وظیفۀ خاصی را بر عهده داشته و برای بخش ویژه‌ای از صنعت به کار گرفته می‌شوند. در ادامه این ابزارهای مهم و کاربردی را به شما معرفی خواهیم کرد:

ابزارهای دستی

ابزارهای دستی همانطور که مشخص است با نیروی دست انسان کار می‌کنند. این ابزارها از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در صنعت هستند که در پروژه‌های مختلف از آن‌ها بهره می‌برند. از مهم‌ترین ابزار کاربردی صنعتی در این شاخه می‌توان به انواع آچار، انبردست، چکش و پیچ گوشتی اشاره نمود. وظایف هر کدام از این ابزارها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

آچار

آچار انواع مختلفی دارد و می‌توان از آن به عنوان یک ابزار کاربردی صنعتی یاد کرد. این محصول دارای اندازه‌های متفاوتی است. کارگران به منظور شل کردن یا بستن پیچ‌ها از این محصول استفاده می‌کنند.

چکش

از چکش اغلب برای ضربه به میخ‌ها، فرم دهی فلزات، برداشتن میخ‌هایی که محکم هستند و علامت گذاری کردن نقاظ مختلف مته استفاده می‌شود.

انبردست

این محصول برای محکم کردن پیچ و مهره و همچنین خم یا برش دادن سیم‌ها و کابل‌ها به کار می‌رود.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی‌ها شکل‌های مختلف با تیغه‌های مختلفی دارند که از آن برای پیچ کردن مدل‌های مختلف قطعه استفاده می‌شود.

ابزار کاربردی صنعتی برشکاری

انواع مختلف ابزار کاربردی صنعتی برای برشکاری

انواع مختلفی از ابزارهای برشکاری وجود دارد که جز ابزار برقی صنعتی به حساب می‌آیند و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار برش

ابزاری مانند برش قیچی و اره از ابزار برش هستند. از اینها برای برش موادی مانند ورق فلزی به ابعاد یا اشکال دلخواه استفاده می‌شود.

مته‌ها

یکی از ابزار کاربردی صنعتی ابزار سوراخ کردن است. این ابزار می‌تواند سوراخ‌های گردی را موازی با محور چرخش ایجاد کند. مته‌ها به وسیله چرخش بر روی جسم مورد نظر عمل سوراخ کردن را انجام می‌دهند. مته‌ها انواع مختلفی دارند مانند مته برگی و مته گردبر.

ابزار تراش

یکی از رایج‌ترین نوع ابزار برقی صنعتی ماشین تراش است. این شکل از ابزارها قادرند جسم مورد نظر را روی محور خود بچرخانند و بر روی آن با کمک ابزار برش شکل دلخواه را ایجاد کنند. ماشین تراش برعکس مته عمل می‌کند. در مته جسم ثابت بوده و مته روی آن حرکت می‌کند. اما در ماشین تراش، دستگاه ثابت است و ماده اولیه در تماس با ماشین قرار می‌گیرد.

ابزار فرز

این دستگاه که جزء ابزار کاربردی صنعتی بوده در فرآیند ماشینکاری استفاده می‌شود. در فرآیند فرزکاری قطعه ثابت بوده و با دوران تیغه فرز، باربرداری انجام می‌شود. مجموعه دستگاه‌های فرز بسیار متنوع بوده که هر کدام عملیات‌های مختلفی مانند پیشانی‌تراشی، سوراخ‌زنی، برش قطعات و ایجاد سطوح شیب‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع مختلف برش و ابزار برقی صنعتی

ابزار برقی صنعتی

اگر بخواهیم در مورد ابزار کاربردی صنعتی صحبت کنیم، باید بگوییم که ابزارهای برقی در این دسته نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین ابزارها در صنعت، همین ابزارهای برقی هستند که با استفاده از برق می‌توانند سرعت انجام کارها را چندین برابر کنند.

برای آشنایی با سنگ فرز و 5 مدل برتر سنگ فرز رونیکس، این مقاله را بخوانید.

چنانچه دسترسی به برق در محیط کاری شما وجود داشته باشد با استفاده از این ابزارها می‌توانید کیفیت مطلوب‌تری از کار را ارائه دهید. از مهم‌ترین ابزارهای برقی پرکاربرد در صنعت می‌توان به دریل شارژی، پیچ گوشتی برقی، تفنگ میخکوب، فرز سنگ بری، تسمۀ سنباده، سنبادۀ دیسک، اره نواری، اره برقی، اره گرد، کمپرسور هوا، هیتر تفنگی، آچار بوکس، جاروبرقی‌های صنعتی و تجهیزات مختلف جوشکاری اشاره نمود.

برای آشنایی با بهترین دریل های برقی رونیکس و بررسی ویژگی های هرکدام کلیک کنید

 خوب است بدانید که بهترین برندها در تولید ابزارهای برقی بوش، هیلتی، دیوالت، متابو، ماکیتا، رونیکس، ریجند و میلواکی است. اگر به دنبال برندهای ایرانی هستید، می‌توانید از برندهای محک، آروا، حدید برش و صدرا نیز استفاده نمایید.
مهم‌ترین عوامل در خرید ابزار کاربردی صنعتی برقی داشتن ایمنی، بهره‌وری انرژی و سهولت در انجام کار است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. سایر ابزارهای صنعتی، ابزارهای بنزینی و ابزارهای بادی هستند که هر کدام محصولات متفرقه‌ای دارند و از آن‌ها در زمینه‌های تعمیرات، نجاری و سایر صنایع استفاده می‌کنند. ابزار کاربردی صنعتی بنزینی مانند چکش تخریب، اره زنجیری و ژنراتور بوده و ابزار صنعتی بادی مانند میخکوب‌های بادی و پولیشر بادی هستند.

دستگاه جوش یک ابزار کاربردی صنعتی

دستگاه جوش یک ابزار کاربردی صنعتی است که در صنعت به آن دستگاه جوشکاری نیز گفته می‌شود. دستگاه‌های جوش رایج‌ترین ابزار صنعتی هستند که از آن‌ها برای اتصال فلزات به یکدیگر استفاده می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای صنعتی نیز تغییرات زیادی را متحمل شدند که این تغییرات همه موجب افزایش میزان بازدهی آن‌ها شده است. همچنین ایمنی و طریقۀ استفاده از این ابزارها نیز به مرور زمان بیشتر و بهتر شد. دستگاه‌های جوش انواع مختلفی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به دستگاه ترانسفورماتور، رکتی فایر، ژنراتور الکتریکی، احتراقی و اینورتر اشاره نمود.

برای آشنایی بیشتر با انواع دستگاه جوشکاری و بررسی هرکدام، کلیک کنید.

دستگاه جوش ترانسفورماتور

یکی از ساده‌ترین انواع ابزار صنعتی همین دستگاه جوش است که از آن برای کاهش یا افزایش ولتاژها استفاده می‌کنند. در جوشکاری به شدت جریان بالا و ولتاژ پایین نیاز است. مقدار ولتاژ برای این فرآیند حدوداً بین 10 الی 50 ولت بوده و شدت جریان نیز بین 50 الی 400 آمپر است. بدین معنی که با استفاده از این دستگاه جوش جریانی با ولتاژ بالا و شدت کم استفاده می‌شود.
ساختار این دستگاه شامل دو سیم پیج بوده و زمانی که دستگاه به وسیلۀ فیش مخصوص به جریان برق متناوب متصل شود، برق در ابتدا به سیم پیچ اول وارد می‌شود و میدان مغناطیسی بدین وسیله ایجاد شده و روی سیم پیچ بعدی تأثیر خواهد گذاشت. به وسیلۀ این فرآید ولتاژ جریان و شدت آن جهت جوشکاری تغییر می‌کند. لازم به ذکر است که این دستگاه دارای صدای کمی بوده اما به هنگام انجام فرآیند جوشکاری، جرقه‌های بسیار زیادی تولید خواهد کرد.

رکتی فایر

این دستگاه نیز یک ابزار کاربردی صنعتی بوده که دارای مبدل‌هایی برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم است. این دستگاه برای تولید انرژی مورد نیاز برای جوشکاری این تبدیل را انجام می‌دهد. جوشکاری کردن به وسیلۀ این دستگاه اغلب در پروژه‌های صنعتی و بزرگ انجام می‌شود چرا که این دستگاه دارای وزن زیادی بوده و جابه جا کردن آن امر مشکلی است. این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌ها گران‌تر بوده و به برق شهری نیاز دارد.

ژنراتور الکتریکی

در این دستگاه از دینام جوشکاری استفاده می‌شود. به وسیلۀ این دینام جریان الکتریکی برای انجام جوشکاری ایجاد خواهد شد. اتصال فلزات و جوشکاری به وسیلۀ این دستگاه دارای کیفیت بسیار خوبی خواهد بود. این دستگاه دارای وزن و حجم زیادی بوده و هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات آن نیز بسیار بالا خواهد بود. به همین دلیل این دستگاه نسبت به سایر نمونه‌های مشابه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اینورتر

در دستگاه جوش اینورتر تکنولوژی ماسفت به کار گرفته شده است. همۀ مبدل‌های الکتریکی در این دستگاه دارای قطعاتی با نام سوییچ قدرتی بوده که عملکرد مبدل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به در دسترس بودن قطعات آن اشاره کرد. خوب است بدانید که هزینۀ تولید این دستگاه بالا بوده و کیفیت جوش بهتری را در فلزات ایجاد می‌کند.

پایه دریل

این محصول یک ابزار کاربردی صنعتی دیگر بوده که کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد.‌ پایۀ دریل در واقع دستگاهی است که از آن برای استفادۀ بهتر دریل استفاده می‌شود. این پایه‌ها در کارگاه‌ها بسیار دیده می‌شود. با استفاده از این دستگاه شما می‌توانید دریل را به صورت کاملاً ثابت نگه‌دارید و عملیات سوراخکاری را با عمق بیشتر و دفعات زیادتر انجام دهید، بدون اینکه دریل را جابه‌جا کنید.
پایۀ دریل اغلب بر روی یک میز یا سطح کار، توسط یک پیچ وصل می‌شود. این محصول غالباً دارای جنس آلومینیوم یا چدن است. مدل‌هایی که از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند سبک‌تر بوده و استحکامی کمی نسبت به سایر نمونه‌ها دارند اما مدل‌های چدنی دارای وزن بیشتر و استحکام بالاتری هستند. اگر از دریل برای پروژه‌های سنگین استفاده می‌کنید یا مدت طولانی ناچار به استفاده از این محصول هستید، پایۀ دریل می‌تواند سرعت و کیفیت کار شما را چند برابر کند. چرا که بدون استفاده از نیروی دست می‌توانید بارها و بارها با عمق‌های بیشتری عملیات سوراخکاری را انجام دهید.

برای آشنایی با بهترین پایه های مگنت، مقاله معرفی برترین پایه های مگنت و ویژگی های هر کدام را بخوانید.

پخ زن

پخ زن یکی از دستگاه‌هایی است که کاربردهای زیادی در صنعت دارد. از این محصول برای صاف کردن بخش‌های ناصاف و تیز انواع چوب‌ها و لوله‌ها استفاده می‌کنند. ورق‌هایی که دارای عرض‌های زیادی هستند در هنگام برش‌کاری اغلب دارای تیزی‌ها و ناهمواری‌هایی هستند. اگر بخواهیم در هنگام جوشکاری به این وسایل زاویه بدهیم، باید از دستگاه پخ زن برای این کار استفاده کنیم. پخ زن نیز یکی دیگر از ابزار کاربردی صنعتی بوده که دارای مدل‌های مختلفی است. این دستگاه بدون هیچگونه ارتعاش و تکانی آغاز به کار می‌کند و لبه‌های تیز هر وسیله‌ای را به راحتی زاویه‌دار می‌کند.
پخ‌ زن‌ها انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها؛ پخ زن دستی، اتوماتیک و پنوماتیک است. با استفاده از این محصول می‌توانید زاویه‌های بین 10 الی 80 درجه را ایجاد کنید و به فلز یا چوب شیب دهید. این توانایی گرد کردن را اصطلاحاً پخ زدن می‌نامند.

جوش و برش تاناکا

نازل برشکاری وظیفۀ رساندن گاز را به حوضچۀ جوش به عهده دارد. انتخاب یک نازل مناسب و درست می‌تواند امری هوشمندانه در عملیات جوشکاری باشد. نازل‌ها انواع مختلفی دارند که برای انتخاب بهترین آن‌ها باید همۀ مدل‌های آن را به خوبی بشناسید. این محصول را می‌توان یک ابزار کاربردی صنعتی دانست چرا که در جوشکاری‌ها از آن استفادۀ زیادی می‌کنند. جنس این محصول مسی بوده و دارای یک کلاهک مسی و سوراخ اکسیژن است.

برش لیزری

دستگاه لیزر، انرژی بالا و پرتو باریکی از نور ساطع می‌کند که قادر است مواد را تبخیر، ذوب یا بسوزاند. لیزرهای ND، CO2 و لیزرهای YAG به طور کلی یکی از محبوب‌ترین انواعی هستند که در فرآیند برش مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرآیند برش لیزری برای ایجاد الگوها در یک قطعه و همچنین برای شکل دادن به فولاد بسیار ایده‌آل است. از مزایای دستگاه برش لیزری می‌توان به دقت بالا در برش اشاره کرد.

برش اکسی سوخت

این دستگاه به عنوان "برش گاز" نیز شناخته می‌شود. عمل برش به وسیله ترکیبی از اکسیژن و گازهای سوختی برای بریدن و ذوب کردن مواد انجام می‌شود. استیلن، هیدروژن، بنزین و پروپان به دلیل قابلیت اشتعال بالا اغلب به عنوان واسط گازی استفاده می‌شوند. از مزایای این روش وابستگی کم به انرژی برق و جا‌به‌جایی راحت دستگاه می‌توان اشاره کرد. از طرفی این دستگاه توانایی برش فلزات ضخیم با گریدهای فولادی بالا و مستحکم را دارد.

برش پلاسما

برش پلاسما قادر است آتش را به نیروی الکتریکی تبدیل کند. این نیرو، گاز بی اثر را به پلاسما تغییر می‌دهد. سپس پلاسما به درجه حرارت بسیار بالایی رسیده و با سرعت بسیار بالایی روی قطعه کار می‌تابد تا مواد مورد نظر را ذوب کند. فرآیند برش پلاسما اغلب بر روی فلزات رسانای الکتریکی استفاده می‌شود که نیاز به برشی دقیق در کمترین زمان دارند.

سایر ابزار کاربردی صنعتی

عبارت CNC مخفف عبارت Computer numerical control است. این یک تکنیک کامپیوتری بوده که در کنار طیف وسیعی از ابزار برقی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کار با این دستگاه به برنامه‌نویسی و همچنین نرم‌افزاری نیاز دارید که از زبان G-code استفاده کند تا بتواند ابزار برش CNC را در شکل‌دهی قطعه مطابق با پارامتر موجود برنامه ریزی کند. این روش با فرآیندهایی که به صورت دستی انجام می‌شود تفاوت دارند. فرآیند برش CNC بیشتر یک فرآیند تولید خودکار است و انواع مختلفی دارد.

برشکاری شیمیایی یا برشکاری الکتریکی

این فناوری‌ها از تکنیک‌های تخصصی برای برش مواد استفاده می‌کنند. مانند برشکاری الکتروشیمیایی، برشکاری پرتو الکترونی، برشکاری تخلیه الکتریکی، برشکاری التراسونیک و برشکاری فوتوشیمیایی. اکثر این نوع فناوری‌ها کاملاً تخصصی هستند و برای موارد خاص که شامل یک نوع ماده برای تولید انبوه بوده، استفاده می‌شوند.

دریل

یکی دیگر از ابزار برقی صنعتی مهم که علاوه بر مصارف خانگی در صنعت نیز از آن استفاده می‌شود دریل است. از دریل برای سوراخ کردن چوب، فلز، پلاستیک و به طور کلی هر سطحی می‌توان بهره برد. دریل‌ها دارای دو نوع دستی و برقی هستند. از دریل برقی برای صنعت و کارهای دشوارتر استفاده می‌کنند. در دریل‌های برقی اپراتور حذف شده و با کمک نیروی برق چرخش دریل و عمل سوراخ کردن اتفاق می‌افتد.

برای آشنایی با انواع دریل و مقایسه دریل برقی و شارژی، این مقاله از ایران کالا را بخوانید.

ابزارآلات صنعتی بنزینی

از این ابزار در مکان‌هایی که دسترسی به برق دشوار است استفاده. چکش تخریب که معمولا برای شکستن بتن از آن استفاده می‌شود نوع بنزینی دارد. اره زنجیری که در کشاورزی و باغبانی استفاده می‌شود علاوه بر نوع برقی، نوع بنزینی آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از انواع ژنراتورها که از ابزار کاربردی صنعتی به حساب می‌آیند نیز با بنزین کار می‌کنند. ژنراتورها معمولا انرژی مکانیکی را به انرژی برق تبدیل می‌کنند.

ابزارآلات بادی

ابزارآلات بادی

بعضی از ابزار کاربردی صنعتی که در اکثر کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با باد کار می‌کنند. میخکوب و منگنه کوب که در نجاری و کابینت سازی کاربرد دارند و کار با آن بسیار ساده است نوع بادی دارند.

دستگاه پولیش که برای براق کردن سطوح مفید است نیز با باد کار می‌کند. دستگاه دیگری که با باد کار می‌کند و استهلاک آن کم بوده جغجغه بادی است که برای سفت کردن پیچ‌ها به کار می‌رود. از این دستگاه برای پیچ‌هایی که دسترسی به آن‌ها آسان نیست استفاده می‌کنند.

جمع بندی

ابزار کاربردی صنعتی بسیار زیاد و متنوع هستند.ابزار کاربردی صنعتی این روزها در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به چشم می‌خورد. بشر برای سهولت بخشیدن در ساخت و ساز و همچنین بالا بردن راندمان کار از این ابزارها استفاده می‌کند. این ابزارها دارای دسته بندی‌های مختلفی هستند که پرکاربردترین آن‌ها، دستگاه جوش، پایۀ دریل و دستگاه پخ زن است که در این بخش آن‌ها را به شما معرفی کردیم. 

باید بدانید که چه ابزارآلاتی برای کار شما مناسب است تا آن‌ها را خریداری کنید. مشاوران ما در تمام زمینه ها شما را راهنمایی کرده و ابزار آلات با کیفیت را با قیمتی مناسب به شما پیشنهاد خواهند داد. شما می‌توانید در قسمت ابزارآلات سایت ایران کالا تولز انواع محصولات را مشاهده و برای خرید ابزارآلات مورد نظر خود اقدام کنید.تمامی کالاها دارای ضمانت بازگشت 7 روزه و ارسال سریع است. منتظر شما در سایت تخصصی ابزارآلات ایران کالا هستیم.

مطالب مشابه