• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

دریل بتن کن چیست؟ معرفی بهترین دریل بتن کن رونیکس

  • 08 فروردین, 1401 ساعت 18:31
  • 1344 بازدید

دریل بتن کن رونیکس یکی از ابزارآلات برقی پر مصرف در ساخت و ساز و کارهای ساختمانی است. این دستگاه همه کاره بوده و سایز‌های متفاوتی دارد. اگر با سنگ و بتن سر و کار دارید این ابزار قطعا به کار شما می‌آید. در این مقاله از بلاگ ایران کالا قصد داریم تا شما را با مفهوم و انواع دریل بتن کن رونیکس آشنا کنیم. همچنین موارد مهمی‌که در زمان خرید دریل باید به آن توجه کنید را در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم.

دریل بتن کن رونیکس چیست؟

دریل بتن کن رونیکس چیست؟

دریل بتن کن رونیکس برای کندن و سوراخ کردن بتن‌ها با ضخامت بالا و سطوح سخت به کار می‌رود. همچنین از این دریل برای سوراخ کردن کاشی، انواع فلزات و سنگ‌های ساختمانی استفاده می‌شود. اما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که هر سطحی نیاز به مته مخصوص به خود را دارد. پس برای استفاده صحیح از دریل بتن کن رونیکس باید مته‌های آن را با توجه به جنس سطح تعویض نمایید.

جهت آشنایی با انواع مته گردبر، کلیک کنید.

در زمان خرید دریل بتن کن رونیکس باید به چه مواردی توجه نمایید؟

در زمان خرید دریل بتن کن به مواردی که در ادامه می‌آید توجه نمایید تا دریل خریداری شده متناسب با نیاز شما باشد. اگر بدون اطلاعات و دقت خرید نمایید علاوه بر آنکه پول اضافه خرج کرده‌اید زمان خود را هدر داده‌اید.

توان دریل بتن کن

موتور دریل‌ها توان متفاوتی دارد. باید با توجه به نیازتان آنها را خریداری نمایید. هر چه توان بیشتر باشد قدرت دستگاه بیشتر می‌شود. با قدرت بیشتر می‌توانید سطوح بسیار سخت را به آسانی سوراخ کرده و بشکنید. قدرت انواع دریل‌ها بین 450 تا 2000 وات است.

اگر نیاز شما در حد مصرف خانگی است توان 900 وات برای شما کافی است. اما اگر به صورت حرفه‌ای و ساعت‌های زیاد از دریل استفاده می‌کنید بهتر است توان بالای 1500 وات خریداری نمایید. دریل بتن کن رونیکس با قدرت و توان بالا علاوه بر آنکه کار سوراخ کاری را در زمان کمی‌ انجام می‌دهد سوراخ‌های بزرگ و عمیقی نیز ایجاد می‌نماید.

وزن دریل بتن کن رونیکس و اندازه آن

وزن و قدرت دریل ارتباط مستقیمی‌ با هم دارند. هر چه قدرت بیشتر باشد به طبع وزن دریل نیز بیشتر می‌شود. دریل‌ها با وزن بیشتر کارایی متفاوت‌تری نیز دارند و می‌توانند سوراخ‌های زیادی را در زمان کم ایجاد نمایند. معمولا از دریل‌های سنگین در کار‌های صنعتی استفاده می‌شود. دریل بتن کن رونیکس توانایی کندن بتن‌های کف را نیز دارد.

وزن دریل‌ها بین 2 تا 12 کیلوگرم هستند. آن دسته از دریل بتن کن رونیکس که وزن آنها کمتر از 5 کیلوگرم بوده برای مصارف خانگی و کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دریل‌های بالای 5 کیلوگرم برای سوراخ کاری‌های کف و دیوار در پروژه‌های عظیم و کار‌های ساختمانی بزرگ مناسب هستند.

دریل‌های بتن کن شارژی و برقی

دریل‌های بتن کن شارژی و برقی

دریل‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به آن کارایی‌های متفاوتی نیز دارند. دریل‌ها به دو دسته برقی و شارژی تقسیم می‌شوند. در ابتدا باید بدانید در چه مکانی و برای چه کاری می‌خواهید از آن استفاده نمایید سپس یکی از آنها را تهیه کنید.

برای آشنایی با انواع دریل و مقایسه دریل برقی و شارژی کلیک کنید.

استفاده از دریل بتن کن برای سطوح نرم

در زمان خرید دریل بتن کن رونیکس به این نکته توجه داشته باشید که از این دریل برای سطوح نرم مانند چوب و گچ نیز می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور دریل را از حالت چکشی بیرون بیاورید و مته مناسب سطح را روی سه نظام نصب کنید. سپس دریل را روشن کرده و مانند دریل‌های معمولی از آن استفاده نمایید.

برای دریل کردن سطوح سخت حالت چکشی را فعال نموده و شروع به سوراخکاری در بتن‌های کف و دیوار کنید. با این کار نیرویی که به سطح وارد می‌شود به صورت ضربه‌ای بوده و کار سوراخ کاری را با دقت و سرعت بالا انجام می‌دهد. زمانی که دریل بتن کن رونیکس را روی حالت چکشی می‌گذارید دریل به صورت پتک در آمده و با ضربات متوالی باعث خرد کردن بتن می‌شود. پس به این دو حالت استفاده از دریل و تفاوت‌های آن دقت داشته باشید.

برای آشنایی با نحوه استفاده از دریل بتن کن کلیک کنید.

انواع سه نظام در دریل‌های بتن کن

سه نظام قسمتی از دریل است که باعث متصل شدن مته به دریل می‌شود. دو نوع سه نظام SDS پلاس و SDS  مکس برای دریل بتن کن رونیکس موجود است. انتخاب این 3 نظام بستگی به کاری که می‌خواهید انجام دهید دارد. اگر می‌خواهید سوراخ‌هایی بزرگ به اندازه 26 میلیمتر ایجاد نمایید بهتر است از سه نظام SDS  مکس استفاده نمایید. این مدل از سه نظام‌ها برای کار‌های سنگین و صنعتی کاربرد بیشتری دارد و قیمت آن کمی‌ بیشتر از نوع پلاس است. اما اگر کار‌های شما در حد مصارف خانگی و ایجاد سوراخ با قطر کمتر از 15 میلیمتر است نوع دیگر سه نظام را خریداری نمایید.

دانستن مشخصات فنی دریل‌های بتن کن رونیکس

در زمان خرید باید به مشخصات فنی دستگاه دقت نمایید. یکی از این مولفه‌ها سرعت در حالت آزاد دستگاه است. سرعت در این حالت، تعداد حرکت‌های چرخشی و انتقالی را تعیین می‌کند. اگر برای کار‌های سنگین و پروژه‌های بزرگ نیاز به دستگاه بتن کن دارید باید 1500 تا 2000 دور در دقیقه را برای دستگاه خود در نظر بگیرید. اما برای کار‌های سبک تر، کارگاهی و خانگی سرعت در حالت آزاد بین 1000 تا 1500 دور کافی است.

قابلیت تنظیم سرعت

قابلیت تنظیم سرعت این امکان را به شما می‌دهد که با در نظر گرفتن ضخامت و جنس سطح مورد نظر سرعت مناسب با آن را انتخاب نموده و کار سوراخ کاری را با دقت بیشتری انجام دهید.

اما دقت کنید که تمام دریل‌های بتن کن این قابلیت را ندارند. تنها دریل‌هایی که گیربکس دارند می‌توانند تنظیم سرعت داشته باشند. همچنین این دریل‌ها می‌توانند جهت چرخش مته و گشتاور را تغییر دهند.

منبع تغذیه

دریل بتن کن رونیکس مانند سایر دریل‌ها دارای دو نوع شارژی و برقی است. در ادامه مشخات فنی هر کدام را با هم بررسی می‌کنیم.

دریل برقی: دریل بتن کن برقی با جریان برق شهری کار می‌کند. این دستگاه توسط کابل به پریز برق متصل می‌شود. تنها محدودیت استفاده کردن از آن نزدیک بودن به پریز برق است. این دستگاه قدرت بسیار بالایی نسبت به نوع شارژی خود دارد.  

دریل شارژی: باتری این دریل‌ها بهتر است از نوع لیتیوم یونی باشد. قیمت آن کمی ‌بالا است اما سرعت شارژ زیادی داشته و وزن آن کم است. در مکان‌هایی که به پریز برق دسترسی ندارید به شما کمک زیادی می‌کند. اما قدرت زیادی نداشته و کار‌های سنگین را نمی‌توانید با آن انجام دهید.

برای معرفی بهترین دریل مگنت های خارجی و ایرانی کلیک کنید.

نکات ایمنی در زمان استفاده از دریل بتن کن

به چه نکات ایمنی در زمان استفاده از دریل بتن کن باید توجه نماییم؟

اگر به موارد ایمنی دقت نمایید سلامت و امنیت شما در زمان کار حفظ می‌شود. اپراتور باید با دقت بالا و هوشیاری کامل از دستگاه استفاده نماید.

در زمان کار باید از دستکش مخصوص استفاده شود. زیرا در حین کار ممکن است دست‌ها عرق کرده و دسته دریل از دستان شما سر بخورد. این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

از دریل بتن کن رونیکس برای سوراخ کاری و شکستن سطوح سخت استفاده می‌شود. در حین کار تکه‌های بتن و گرد و غبار به هوا پخش می‌شود. برای آنکه به چشم شما آسیبی وارد نشود باید از عینک‌های مخصوص که محافظت بالایی دارد استفاده نمایید.

زمانی که با دریل، دیواری را تخریب می‌کنید ممکن است دیوار روی شما بریزد. اگر کلاه ایمنی مناسب بر سر داشته باشید از آسیب جدی به سر جلوگیری می‌شود. پس استفاده از کلاه مخصوص بسیار اهمیت دارد.

در صورتی که به صورت مداوم و حرفه‌ای کار بتن کنی را انجام می‌دهید در طولانی مدت ممکن است به گوش‌های شما آسیب وارد شود. توصیه می‌شود در زمان کار از گوشی صداگیر استفاده کنید تا گوش‌های شما سالم بماند.

زمانی که دیواری را تخریب می‌کنید ممکن است تکه‌های بتن روی پای شما سقوط کند. برای آنکه از آسیب‌های جدی جلوگیری کنید بهتر است از کفش‌ها با پنجه فلزی استفاده نمایید.

عملکرد دریل بتن کن رونیکس چگونه است؟

دریل‌های بتن کن همان طور که به آن اشاره شد همه کاره هستند. در حقیقت علاوه بر کار‌های سنگین بتن کنی می‌تواند در سوراخ کاری‌های خانگی نیز به شما کمک کند.

حالت بتن کن: در دریل‌های بتن کن حالت چرخشی کاملا غیر فعال شده و تنها حالت ضربه‌ای دستگاه باعث ایجاد ضربه و فشار به بتن می‌شود. این ضربات بتن را خرد می‌کند.

حالت دریل: درست برعکس حالت بتن کن عمل می‌کند. حالت ضربه‌ای غیر فعال می‌شود تا حالت چرخشی باعث ایجاد سوراخ در بتن و یا سایر سطوح شود.

دریل و بتن کن همزمان: از این دو حالت به صورت همزمان تنها در دریل‌های بسیار قوی استفاده می‌شود.

آشنایی با دریل بتن کن

دریل بتن کن رونیکس دارای دو نوع روغنی و گریسی است. هر کدام از این انواع خود به 3 دسته دیگر تقسیم می‌شود که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

دریل بتن کن 4 شیار

دریل‌های 4 شیار دارای مته‌های نازک‌تر نسبت به سایر انواع دریل بتن کن هستند. قطر مته‌های دریل بتن کن 4 شیار کمتر از 3 سانتیمتر است. معمولا برای سوراخ کردن یا تخریب سطوح نازک از این دریل‌ها استفاده می‌کنند. با این مدل به آسانی می‌توانید بتن، سیمان و گچ را سوراخ نمایید.

دریل بتن کن 5 شیار

این دستگاه از نوع 4 شیار کمی‌سبک تر بوده و قدرت بیشتری دارند. قطر مته آن 4/3 سانتیمتر بوده و در زمان تخریب خاصیت ضربه‌ای نیز دارد. با توجه به قدرت بالا و قطر متۀ آن، در کار‌های صنعتی و سنگین از دریل 5 شیار استفاده می‌کنند.

در زمان کار با این دستگاه هیچ لرزشی احساس نمی‌کنید زیرا دارای سیستم ضد لرزش است. در حین استفاده نیاز به وارد کردن فشار نیست. اگر فشار زیادی وارد نمایید ممکن است مته بشکند و حادثه ایجاد نماید. همچنین باعث کاهش عمر دستگاه می‌شود.

بتن کن 6گوش

برای کار با این دستگاه، اپراتور باید حرفه‌ای باشد. تنها در کار‌های صنعتی و بزرگ از این دستگاه استفاده می‌شود.

برای آشنایی با بهترین دریل های برقی رونیکس کلیک کنید.

برترین دریل‌های بتن کن رونیکس

برترین دریل‌های بتن کن رونیکس

در ادامه با تعدادی از برترین و پر فروش ترین دریل‌های رونیکس آشنا می‌شویم.

دریل بتن کن مدل 2729

این مدل دارای سیستم ضد غبار بوده و دسته آن دارای چرخش 360 درجه است. سیستم کلاچ ایمنی داشته و گیربکس در دریل بتن کن رونیکس مدل 2729 فلزی و با کیفیت بالا است. از ویژگی‌های مهم این دستگاه وجود سیستم ضد لرزش است که در حین کار، اپراتور هیچ لرزشی را احساس نمی‌کند.

حهت آشنایی با بهترین مدل های میخ کوب و منگنه کوب رونیکس کلیک کنید.

دریل بتن کن مدل 2806

این دریل با استاندارد‌های CE اروپا تولید می‌شود. دارای آرمیچر و بالشتک صنعتی است. مجهز به کلید ضد غبار بوده و در ساخت سیلندر، پیستون، ضربه زن و شاتون آن از بهترین آلیاژ‌ها استفاده شده است.

اورینگ‌های این دستگاه ضد حرارت بوده که تاثیر زیادی بر روی عملکرد دستگاه دارد. سبک و کوچک بوده و دارای قلم گیر 6 گوش است.

بتن کن رونیکس 2732

این بتن کن دارای گیربکس از آلیاژ منیزیوم است که باعث انتقال سریع و اثر بخشی بیشتر قسمت مکانیکی دریل می‌شود. سیستم ضد لرزش دارد دوبل بوده به طوری که در حین کار هیچ لرزشی به دست اپراتور وارد نمی‌شود.

دارای چراغ نشانگر برای مشخص کردن زمان سرویس کاری دستگاه است. توانایی ابزار گیری 4 شیاری را دارد. دریل بتن کن 2732 همه کاره بوده و سه قابلیت سوراخکاری، چکشی و تخریب روی این دستگاه قابل استفاده است. جعبه مخافط مته‌ها و کیف محافظ دریل دارد. زمان سرویس کاری دستگاه که فرا برسد چراغ نشانگر روشن می‌شود. همچنین در زمان تمام شدن ذغال دستگاه، دریل خود به خود خاموش شده تا از آسیب به آرمیچر و موتور دستگاه جلوگیری شود. این قابلیت به عمر و دوام بیشتر دستگاه کمک زیادی می‌کند. دارای سیستم کلاچ ایمنی جهت بالا بردن عمر موتور دستگاه می‌شود. 

دریل بتن کن رونیکس مدل 2740

دریل بتن کن مدل 2740 دارای گیربکس منیزیومی‌ بوده که باعث عملکرد بهتر در استفاده‌های طولانی مدت از دستگاه می‌شود.

بلبرینگ دوبل در قسمت چرخشی دارد. این خاصیت باعث می‌شود مته عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین دارای سیستم ضد غبار است. اورینگ و پکینگ‌های مقاوم در برابر حرارت بالا کارکرد قسمت‌های داخلی دستگاه را بهبود بخشیده‌اند.

در حین کار با این دستگاه دست اپراتور هیچ لرزشی را حس نمی‌کند. دارای کلید تنظیم سرعت، جهت سوراخکاری و تخریب است. مجهز به ابزار گیر 5 شیار بوده و سه نظام SDS مکس دارد. دسته دریل بتن کن 360 درجه می‌چرخد.

بتن کن رونیکس

جمع بندی

دریل بتن کن رونیکس انواع مختلفی دارد که در این مقاله برخی از آنها را با هم بررسی کردیم. همچنین با نکات مهمی‌که در زمان خرید دریل بتن کن باید بدانیم آشنا شدیم. اگر قصد خرید دریل بتن کن رونیکس را دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوره‌های رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید. تمامی‌ابزارآلات صنعتی و خانگی مورد نیاز شما در سایت تخصصی ابزارآلات ایران کالا با بهترین کیفیت موجود است. منتظر شما در ایران کالا هستیم.

مطالب مشابه