• شماره های تماس : 02166751412و 09352541705 و 02166715040

بکس برقی چیست؟ بهترین مارک بکس برقی و ویژگی‌های آن‌ها

  • 12 اسفند, 1400 ساعت 11:20
  • 2164 بازدید

بکس برقی چیست باید بگوییم وسیله‌ای بسیار مهم که در هر مکانی مانند کارخانه، کارگاه و تعمیرگاه خودرو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از وسایل پرمصرفی است که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها به کار می‌رود. در هر مکانی باید آچار بکس مخصوص به کار خود را انتخاب نماییم. در ابتدا بهتر است بدانیم بکس برقی چیست و چه کاربردهایی دارد.

همچنین باید بدانیم یک آچار بکس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا در یک کارگاه یا خانه مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که بدانیم بکس برقی چیست متوجه می‌شویم که این وسیله کمک زیادی به اپراتور می‌کند. بدون هیچ مشکلی می‌توانید پیچ و مهره‌های زیادی را به مدت طولانی باز کنیم. حتی پیچ‌هایی که دسترسی به آنها آسان نیست، به راحتی قابل باز و بسته شدن هستند.

اگر با این موارد و سوالات آشنا شوید در انتها راحت‌تر می‌توانید آچار بکس خود را انتخاب نمایید. تا انتهای مقاله در سایت تخصصی ابزارآلات ایران کالا همراه ما باشید.

آچار بکس برقی چیست؟

آچار بکس برقی چیست؟

از آچار بکس برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. این آچار دارای دستگاه ثابت بوده و سری‌های مختلف و مناسب با پیچ‌های متفاوت دارد.

انواع مختلف آچار بکس

آچار بکس‌ها را می‌توانیم به 4 دسته تقسیم کنیم. آچار‌های دستی، برقی، شارژی و بادی از انواع آچار بکس هستند. در ادامه با ما باشید تا به معرفی کامل از هر کدام بپردازیم.

آچار بکس دستی

در آچار بکس دستی همان طور که از نامش پیداست تمام نیروی وارد شده برای بستن پیچ‌ها از طریق دست اعمال می‌شود. کار با این ابزار کمی ‌دشوار است زیرا به نیروی زیاد اپراتور نیاز دارد. اما در آچار بکس‌های دیگر نیرو از طریق برق، باتری و هوا به پیچ اعمال می‌شود. آچار دستی بیشتر در خانه‌ها کاربرد دارد. زیرا هم قیمت آن پایین است و هم پاسخگو تمام نیاز‌ها در مصارف خانگی است.

برای آشنایی با مته گردبر و انواع آن کلیک کنید.

آچار بکس دستی

چرا از بکس مکانیزه بیشتر از آچار بکس دستی استفاده می‌شود؟

در کار‌های زیاد مانند کارگاه و کارخانه دیگر آچار دستی و نیروی دست اپراتور پاسخگوی باز و بسته کردن آن همه پیچ و مهره نیست. در این شرایط زمان زیادی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌‌ها باید صرف کرد. گاهی پیچ‌ها در جایی قرار دارند که اپراتور به راحتی به آن دسترسی نداشته و نمی‌تواند دست خود را در آن قسمت جای دهد. به همین دلیل استفاده از آچار بکس دستی در کار‌ها با حجم زیاد اصلا توصیه نمی‌شود.

بعضی از پیچ و مهره‌ها امکان دارد دچار فرسودگی و زنگ زدگی شده باشند. برای باز کردن آنها با آچار بکس دستی، فشار زیادی به دست وارد می‌شود. به همین دلیل تنها راه باز کردن آن استفاده از آچار بکس‌های مکانیزه است. در ادامه با آچار بکس‌های مکانیزه آشنا می‌شویم. همچنین به بررسی آچار بکس برقی چیست می‌پردازیم.

انواع مختلف آچار بکس

آچار بکس برقی

آچار بکس برقی چیست؟ آچار بکس برقی دارای موتوری است که با برق DC کار می‌کند. این موتور باعث ایجاد حرکت چرخشی و ضربه‌ای شده و گشتاور را به حرکت در می‌آورد. این فرآیند باعث چرخیدن سَری آچار شده و پیچ‌ها را باز و بسته می‌کند.

بکس برقی قدرت بسیار زیادی در کنار سرعت بالا دارد. نسبت به آچار بکس بادی حجم کمتری داشته و تا جایی که به پریز برق دسترسی داشته باشید می‌‌توانید آن را جا به جا کنید. قیمت بکس برقی از نوع شارژی و بادی کمتر بوده و برای کار‌های خانگی گزینه مناسبی است.

با آچار بکس برقی به راحتی و بدون نیاز به نیروی دست اپراتور می‌توانید کار‌ها را به راحتی انجام دهید. در زمان کار با بکس برقی نیاز نیست به طور مداوم سرعت موتور را تغییر دهید. کار با این دستگاه مکانیکی برقی به این صورت است که با بسته شدن پیچ دیگر موتور کار نمی‌کند. با این کار نه پیچ هرز شده و نه به موتور دستگاه فشار وارد می‌شود.

در واقع آچار بکس برقی به تکنولوژی شات آف مجهز شده است. اگر در زمان بسته شدن کامل پیچ دست اپراتور بر روی دکمه حرکت و چرخش بماند باز هم مته آچار کار نکرده و به اصطلاح رد می‌کند. از این دستگاه برای سفت کردن پیچ بر روی سطوح سخت استفاده می‌شود.  برای سطوح پلاستیکی، چوب و آلومینیوم که نرم هستند از این وسیله نمی‌توان استفاده کرد.

حال که فهمیدیم آچار بکس برقی چیست و چه کاربردهایی دارد باید این نکته را هم بدانیم که از لحاظ ایمنی و سرعت این وسیله از آچار دستی بهتر بوده و کار با آن نسبت به آچار بکس دستی بسیار راحت‌تر است.

جهت شناخت دریل مگنت، مقاله دریل مگنت چیست را بخوانید.

مزایای بکس برقی چیست؟

مزایای بکس برقی چیست؟

افراد بی تجربه در زمان مواجهه با پیچ‌های قدیمی ‌‌و یا پیچ‌هایی که در مکان‌های دور از دسترس قرار دارند با وارد کردن نیروی بیشتر اقدام به باز کردن آنها می‌‌کنند. اما با دانستن بکس برقی چیست این مشکل حل شده و با آچار به آسانی و در زمان کم بدون وارد کردن نیروی اضافه پیچ‌ها باز می‌‌شوند.

برای افراد حرفه‌ای تلف کردن وقت می‌‌تواند به کارشان آسیب وارد کند به همین دلیل از آچار بکس استفاده می‌‌کنند تا به راحتی بتوانند در زمان کم پیچ‌های زیادی را باز و بسته کنند. اتلاف وقت در مشاغلی مانند تعمیرکاری ماشین می‌‌تواند ضرر مالی به افراد وارد نماید.

با دانستن اینکه بکس برقی چیست متوجه می‌‌شویم که این آچار قدرت بیشتری از دست انسان دارد به همین دلیل باز و بسته کردن پیچ با آچار بکس برقی سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود.

آچار بکس شارژی

آچار بکس بادی

آچار بکس بادی توسط افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. برای افرادی که تعمیرکار خودرو هستند بکس بادی بسیار کارآمد است. بکس بادی خود دارای دو نوع بکس بادی قدرتی و بکس بادی سرعتی بوده که با توجه به نیازتان می‌‌توانید آنها را انتخاب نمایید.

در نظر داشته باشید که بکس بادی به هوای فشرده و سرویس دوره‌ای نیاز دارد. به دلیل آنکه کمپرسور سنگین هوا دارد امکان جا به جایی آن کم است. به همین دلیل در مصارف خانگی از آن استفاده نمی‌‌شود.

از این ابزار پر قدرت معمولا در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود. تنها تفاوت آن با آچار برقی در نوع تغذیه موتور آن است. نیروی هوا در این دستگاه باعث چرخاندن گشتاور می‌شود. اما در دستگاه برقی، نیروی برق شهری گشتاور را به حرکت در می‌آورد.

این ابزار به صورت مربع بوده و سایز‌های مختلفی دارد. به همین دلیل باید بدانید که به چه سایز دستگاهی نیاز دارید و سپس آن را خریداری نمایید. از این دستگاه برای باز و بسته کردن پیچ‌های لاستیک ماشین زیاد استفاده می‌شود. حتما در آپاراتی‌ها با این دستگاه برخورد داشته‌اید.

آچار بکس شارژی

این وسیله که با نیروی باتری کار می‌کند دقیقا همان کار آچار بادی و برقی آن را انجام می‌دهد. فقط باید حواستان باشد تا باتری همیشه شارژ داشته باشد یا باتری اضافه به همراه خود داشته باشید.

آچار بکس‌های شارژی به دلیل نداشتن کابل برق قابلیت استفاده در هر مکانی را دارند. زیرا جا به جایی آنها آسان است. اما به دلیل وزن باتری که روی آنها نصب می‌‌شود در استفاده طولانی مدت دست را خسته می‌‌کنند. قدرت بکس شارژی به اندازه بادی بوده و نیاز به وسایل جانبی خاصی مانند پمپ هوا ندارد. به دلیل آنکه قیمت آن کمی‌‌بیشتر از سایر انواع آچار بکس است استقبال زیادی از آن نشده است.

آچار بکس شارژی نسبت به دو نوع دیگر قدرت کمتری دارد اما با توجه به کارایی‌های زیادی که دارد می‌توانید از این نکته صرف نظر کنید. در ادامه به مقایسه انواع مختلف آچار بکس خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

آچار بکس شارژی

مقایسه قدرت آچار بکس برقی و بادی

از آچار بکس بادی بیشتر در تعمیرگاه‌ها و توسط اپراتور‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. با این وسیله باز و بسته کردن پیچ‌های ماشین‌ها راحت‌تر می‌شود. در کارخانجات ساخت خودرو معمولا از نوع بادی آن استفاده می‌کنند.

اما باید بدانید که نوع بادی که در کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد با نوعی که در کارگاه‌ها کاربرد دارد با هم متفاوت هستند. از نظر سایز و قدرت مسلما این دو دستگاه بادی متفاوت خواهند بود. در دستگاه‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر معمولا لوله‌های فلزی و مقاوم‌تری به کار می‌رود.

همچنین اگر نیاز به آچار بکس بادی برای مصارف خانگی داشتید انواع کوچک‌تر برای کاربردهای خانگی نیز در بازار وجود دارند.

آچار بکس بادی از برقی قدرت بیشتری دارد. اما باز هم این آچار قوی و سریع بوده و دارای سایز کوچک‌تری نسبت به نوع بادی است. یکی از چیزهایی که در هر نوع آچار بکس باید به آن توجه کنیم نیروی گشتاور است. نیروی گشتاور در واقع عامل به حرکت در آوردن آچار می‌شود. به همین دلیل می‌گوییم  قدرت آچار بکس بادی بیشتر از برقی است. زیرا گشتاور قدرتمند‌تری دارد.

جهت آشنایی با انواع دریل و مقایسه دریل برقی و شارژی کلیک کنید.

مکانیزم عمل آچار بکس برقی

مکانیزم عمل آچار بکس برقی

با آچار بکس برقی چیست آشنا شدیم به همین دلیل اگر می‌‌خواهید سرعت بالا داشته و نیروی کمی در باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها وارد نمایید، باید از این آچار استفاده کنید. شاید ندانید که آچار بکس چگونه کار می‌‌کند همراه ما باشید تا با کارکرد آن آشنا شوید.

آچار بکس‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام به نوعی عمل کرده و پیچ‌ها را باز و بسته می‌‌کنند. نیرویی که باعث حرکت گشتاور می‌‌شود به صورت ضربه‌ای یا انفجاری بوده که با برق، باد و باتری تولید می‌‌شود.

این نیرو توان بیشتری نسبت به نیروی دست انسان دارد. به طوری که با یک دست می‌‌توانید کار‌ باز و بسته کردن را انجام دهید. دیگر نیاز به وارد کردن نیروی اضافی دست اپراتور به پیچ نیست. به دلیل آنکه باعث سرعت عمل می‌‌شود به سودآوری در کسب و کار ها کمک زیادی می‌‌کند.

آچار بکس برقی موتور DC داشته و با نیروی چرخشی و ضربه‌ای که تولید می‌‌کند باعث پیچاندن سری متصل به آچار می‌‌شوند. در حین بستن پیچ، با سفت شدن آن موتور از کار می‌‌ایستد و کاربر نیاز نیست سرعت را کم و زیاد کند. این ویژگی با نام Shot off معروف است. این آچار به صورت اتوماتیک پیچ‌ها را باز و بسته می‌‌کند. دستگاه ایمنی بالایی در زمان استفاده دارد.

حالا که می‌‌دانیم بکس برقی چیست و چه کارایی دارد باید بدانید این دستگاه برای سطوح نرم مانند پلاستیک و چوب کارایی مناسبی ندارد. بهتر است در سطوح سفت از آچار بکس برقی برای سفت کردن پیچ‌ها استفاده نمایید.

مقایسه آچار بکس‌ها از لحاظ حمل و نقل

با خواندن اینکه آچار بکس برقی چیست دانستیم که این دستگاه با نیروی برق شهری کار می‌کند. به همین دلیل باید همیشه در نزدیکی پریز برق قرار بگیرند. با این تفاسیر در جا‌به‌جایی دستگاه با مشکل رو به رو می‌شویم. زیرا نمی‌توانیم پریز برق را تکان دهیم. حتی استفاده از سیم سیار نیز امکان دارد جلوی سرعت کار را بگیرد.

در آچار بکس‌های بادی، آچار به وسیله لوله‌های نازک به کمپرسور متصل می‌شوند. این لوله‌ها می‌توانند گاهی جلوی کار را بگیرند اما باز هم قابلیت جا‌‌به‌جایی دارند. همچنین می‌توانید از لوله‌هایی استفاده کنید که در حمل و نقل به مشکل بر نخورید. زیرا دارای سایز‌های مختلف هستند.

اما از تمام انواع این مدل‌ها آچار بکس شارژی برای حمل و نقل بهتر است. زیرا می‌توانید به راحتی آن را داخل کیف گذاشته و همراه خود ببرید.

مقایسه قدرت آچار بکس برقی و بادی

کدام آچار بکس ایمنی بیشتری دارد؟

در بکس برقی چیست دانستیم که این محصول در دسته محصولات الکتریکی قرار دارد. استفاده از وسایل برقی همیشه خطراتی را به همراه دارند. هیچگاه نمی‌توان از آچار بکس برقی در محیط‌های مرطوب استفاده کرد. تنها نقطه ضعف آچار بکس شارژی نیز مشکل باتری آن است که اگر خوب کار نکند امکان دارد به دستگاه فشار وارد شود. از لحاط ایمنی نوع بادی آن بهتر است. اما اگر در جای خشک از آچار بکس استفاده می‌کنید مدل برقی آن بسیار کارآمد است.

مقایسه آچار بکس‌ها از نظر قیمت

با توجه به آنکه اکنون می‌دانیم بکس برقی چیست باید بگوییم قیمت آن نیز بسیار مناسب‌تر از نوع شارژی و بادی آن است. به همین دلیل برای مصارف خانگی و یا کارگاه‌های کوچک بسیار مناسب است.

مقایسه آچار بکس‌ها از نظر راحتی استفاده

آچار بکس برقی طوری طراحی شده که در استفاده طولانی مدت به دست فشار وارد نمی‌کند. به همین دلیل تمام مصرف کنندگان تمایل به استفاده از نوع برقی آن را دارند.

بهترین مارک بکس برقی کدام است؟

بسیاری از کارخانجات تولید ابزارآلات در زمینه تولید آچار بکس برقی فعال هستند. به همین دلیل رقابت زیادی میان برند‌های مختلف شکل گرفته است. مارک‌های رونیکس، هیتاچی، هیوندا، دیوالت، کرون، ماکیتا، راکول، توسن، میلواکی و بوش برند‌های مطرح در بازار ایران و جهان هستند.

دو مدل از بهترین و پر فروش ترین آچار بکس‌ها را در ادامه با هم بررسی می‌‌کنیم.

بکس برقی دی سی ای 1 اینچ مدل APB30

توان موتور در این مدل بکس برقی 1050 وات است. این آچار برای کار‌های صنعتی بزرگ مناسب بوده زیرا علاوه بر موتور، کلاچ و گیربکس پر قدرت نیز دارد. در حالت آزاد 1400 دور در دقیقه می‌‌چرخد. دارای سری 36 بوده و گشتاور پر قدرت 400 تا 900 نیوتن متر دارد.

وزن دستگاه 10 کیلوگرم بوده و قابلیت چرخیدن به چپ و راست را دارد. همراه با دستگاه دو عدد زغال و یک دسته کمکی درون جعبه قرار دارد.

بکس برقی 1/2 رونیکس مدل 2035

درایو در این مدل از آچار بکس 1/2 اینچی بوده و موتور آن قدرت 900 وات دارد. در حالت آزاد 2200 دور در دقیقه حرکت می‌‌کند. این دریل با استاندارد‌های CE اروپا طراحی و ساخته شده است. وزن دستگاه در حدود 7/3 کیلوگرم بوده و در حین کار دست شما خستگی احساس نمی‌کند. علاوه بر استفاده‌های صنعتی از این مدل آچار بکس، می‌‌توانید در مصارف خانگی و تعمیرگاه‌های خودرو نیز از آن استفاده نمایید. همراه بکس برقی دو سَری 22 و 24 میلیمتری نیز داخل جعبه به شما داده می‌‌شود.

برای آشنایی با بهترین دریل های برقی رونیکس و ویژگی های آنها کلیک کنید.

بهترین مارک بکس برقی

در زمان خرید آچار بکس برقی به چه مواردی باید توجه کرد؟

در زمان خرید باید به چند نکته توجه کرد که دستگاهی مناسب با طول عمر بالا خریداری نمایید. در ادامه آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

وزن

اگر قصد ندارید از این وسیله زیاد استفاده کنید پس وزن دستگاه اهمیت زیادی ندارد. اما در استفاده‌های طولانی مدت باید وزن دستگاه کم باشد تا دست دچار خستگی نشود. در ابتدا نیازتان را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید کنید.

گشتاور

گشتاور نیرویی است که باز و بسته کردن پیچ‌ها را بر عهده دارد. گشتاور‌ها دور‌های متفاوتی دارند. اما گشتاور با دور 1500 برای کارهای خانگی مناسب است.

جنس بدنه

در زمان خرید به جنس بدنه توجه کنید تا از مواد مرغوب و سبک ساخته شده باشند. اگر از جنس‌های نامرغوب خریداری نمایید امکان خرابی دستگاه زیاد می‌شود و خرج زیادی روی دستتان می‌گذارد.

سرعت

هر چه سرعت دستگاه بیشتر باشد تعداد پیچ‌های بیشتری را باز و بسته می‌کند. سرعت در زمان کار بسیار اهمیت دارد.

قیمت

هر چه قطعات به کار رفته در آچار بکس برقی با کیفیت‌تر باشند مسلما قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. اما دقت کنید در زمان خرید جنس بی‌کیفیت را با قیمت بالا خریداری ننمایید. برای این منظور بهتر است از مراکز فروش معتبر ابزارآلات را تهیه کنید.

نکات مهم در هنگام خرید بکس

جمع بندی

بکس برقی چیست را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. همچنین با سایر انواع آچار بکس‌ها، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن آشنا شدیم.

اکنون می‌دانیم که هر آچار بکس در کجا و به چه صورتی استفاده می‌شود. اگر قصد خرید بکس برقی را دارید قبل از هر اقدامی با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوره‌های رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید. می‌توانید تمام ابزارآلات صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی مانند دریل، دستگاه کارواش خانگی و انواع مته‌ها را از سایت تخصصی ابزارآلات ایران کالا تهیه نمایید. تمام ابزارآلات با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت موجود است. منتظر شما در ایران کالا هستیم.

مطالب مشابه